 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Delavarpouraghdam M,  Moradi A,  Hasani J,  Nouri R. The role of self-complexity, evaluative self-organization, and self-concept clarity in predicting cognitive flexibility in Afghan immigrant adolescents.  Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (3) :164-178
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-1419-fa.html   
                    
                    دلاورپوراقدم مرتضی،  مرادی علیرضا،  حسنی جعفر،  نوری ربابه. نقش پیچیدگی خود، ساختار ارزشگذاری خودپنداره و وضوح خودپنداره در پیشبینی انعطافپذیری شناختی در نوجوانان مهاجر افغان.  تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (3) :164-178
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1419-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران 
 2- استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران 
 3- استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران 
 4- دانشیار روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (1754 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: نوجوانان مهاجر از آسیبپذیرترین قشرهای اجتماعی بوده و بررسی عواملی که به ارتقای سازگاری این گروه کمک کند حائز اهمیت است. این پژوهش با هدف پیشبینی انعطافپذیری شناختی بر مبنای ویژگیهای خود ساختاری انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع همبستگی بود. سه ویژگی خود ساختاری شامل پیچیدگی خود، وضوح خودپنداره و ساختار ارزشگذاری خودپنداره به عنوان متغیرهای پیشبین و انعطافپذیری شناختی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شدند. جامعه آماری شامل تمام نوجوانان مهاجر افغان با سواد خواندن و نوشتن در دامنه سنی 11 تا 19 سال که در ایران سکونت دارند بود. نمونهای به حجم 147 نفر از چهار شهر تهران، قم، سمنان و مشهد به شیوه نمونهگیری نوع در دسترس وارد مطالعه شدند. برای گردآوری دادهها از تکلیف دستهبندی اسنادهای خود توصیفی Linville (1985)، مقیاس وضوح خودپنداره Campbell (1996) و آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (1993) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS-22 و با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام انجام شد.
یافتهها:. با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون از میان ویژگیهای خود ساختاری، دو ویژگی وضوح خودپنداره و ساختار ارزشگذاری میتوانند در پیشبینی انعطافپذیری شناختی نقش داشته باشند. این دو ویژگی در مجموع توانستند 8/10 درصد از واریانس شاخص تعداد طبقات تکمیل شده و 7/11 درصد از واریانس شاخص تعداد پاسخهای منفی آزمون ویسکانسین را تبیین کنند. از بین ویژگیهای خود ساختاری صرفا ساختار ارزشگذاری توانست در مجموع 9/4 درصد از واریانس شاخص تعداد خطاهای درجاماندگی را پیشبینی کند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، دو ویژگی خود ساختاری شامل وضوح خودپنداره و ساختار ارزشگذاری خودپنداره با انعطافپذیری شناختی نوجوانان مهاجر افغان مرتبط بوده و قادر به پیشبینی آن هستند که میتوانند در برنامهریزی برای ارتقا سازگاری، آنها را مدنظر قرار داد.
 
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
روان شناسی شناختی  دریافت: 1401/2/12 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/8/24