Nouri A. The NeuroEduTeacher program: An in-service teacher development program for promoting neuroeducation literacy of teachers. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (3) :57-72
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1226-fa.html
دانشیار برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
چکیده: (907 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف تدوین یک چارچوب برنامه درسی برای ارتقای سطح سواد عصب_تربیتشناختی معلمان به عنوان بخشی از دانش حرفهای آنان انجام شده است.
روش کار: چارچوب برنامه درسی حاصل این مطالعه با روش مرور نظامند، از طریق مرور و ترکیب نتایج آن دسته مطالعات پیشین تدوین شده است که هدف اساسی آنها آموزش علوم اعصاب تربیتی به معلمان بوده است.
یافتهها: در چارچوب تدوین شده که با عنوان «برنامه عصب_تربیت معلم» معرفی میشود، جایگاه چهار مؤلفه اساسی یک برنامه درسی (اهداف آموزشی، محتوای برنامه درسی، راهبردهای آموزشی و رویههای سنجش) تعیین شده است. در مؤلفه اهداف آموزشی، درک و نگرش معلمان درباره مفاهیم و اصول علوم اعصابتربیتی تقویت شود و از این طریق قابلیتها و مهارتهای تدریس آنان بهبود یابد. برای دستیابی به این اهداف، محتوای برنامه درسی بر محور مجموعهای از موضوعات سازماندهی میشود که عبارتند از مبانی علوم اعصاب تربیتی، روششناسی پژوهش عصب_تربیتی، انعطافپذیری عصبی، شناخت اجتماعی، مدلسازی محاسباتی، زبان و سواد، شناخت ریاضی، استدلال علمی، درک زیباییشناختی، ناتوانیهای رشدی و عصبافسانهشناسی. به منظور آموزش اثربخش این سرفصل پیشنهادی، محیط یادگیری باید با تکیه به رویکرد یادگیری موقعیتی و از طریق تنوعی از فرصتهای یادگیری واقعی به مکانی برای حل مسئله، درگیری و مشارکت فعال معلمان تبدیل شود. برای ارزشیابی عملکرد شرکتکنندگان از روشها و رویههای متعدد و متنوع سنجش به ویژه اشکال مختلف سنجش عملکردی استفاده شود.
نتیجهگیری: طرح برنامه درسی عصب_تربیت معلم از این قابلیت برخوردار است که سطح سواد عصب_تربیتشناختی معلمان را ارتقا بخشد و به عنوان یک راهنما مورد استفاده طراحان دورههای ضمن خدمت قرار گیرد. پیشنهاد میشود تناسب تربیتی این برنامه از دیدگاه متخصصین علوم اعصاب تربیتی اعتبارسنجی شود و سپس اثربخشی آن از طریق یک طرح آزمایشی در بوته آزمون قرار گیرد.
نوع مطالعه:
مروری نظام مند |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1399/9/25 | پذیرش: 1401/4/30 | انتشار: 1401/8/24