1- دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (4206 مشاهده)
مقدمه: آمادگی شناختی یکی از مباحث نوظهور در علوم شناختی است که از یک دهه بیش در وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به شرایط پیچیده، در حال تغییر و غیر قابل پیشبینی مطرح شده است. در این پژوهش با توجه به پیچیدگی محیط دانشگاه و غیر قابل پیشبینی بودن رویدادها و تحولات آن، آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه مورد مطالعه قرار گرفت.
روش کار: برای انجام این پژوهش از روش کیفی فراترکیب (الگوی هفت مرحلهای Sandelowski و Barroso (2007) جهت طراحی الگوی اولیه آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه و مصاحبه با خبرگان و متخصصان علوم شناختی و مدیریت آموزش عالی جهت اعتباریابی الگو استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش شامل عوامل مؤثر بر آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه (شامل عوامل محیطی و عوامل سازمانی) و مؤلفههای تشکیلدهنده آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه شامل آمادگی شناختی فردی (فراشناخت، تفکر انتقادی_تحلیلی، تفکر خلاق، تفکر سیستمی، آگاهی موقعیتی، مفهوم سازی، سازگاری) آمادگی شناختی گروه_کاری (توانایی شناختی و تعاملات گروه_کاری)، آمادگی یادگیری (چابکی یادگیری_ذهنی) و آمادگی اجتماعی_عاطفی (هوش اجتماعی_عاطفی، مدیریت استرس) بود که در قالب یک الگوی مفهومی ارائه و اعتباریابی گردید.
نتیجهگیری: آمادگی شناختی یک سازه پیچیده و چند بعدی است که در نتیجه تعامل عوامل محیطی و سازمانی و مؤلفههای تشکیل دهنده آن حاصل میشود و میتواند در موفقیت رؤسای دانشگاه نقش کلیدی داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/10/26 | پذیرش: 1398/3/2 | انتشار: 1398/9/30