lotfi A, Kharazi S K, Pour Karimi J, Ezzati M. Identification of effective factors and components of cognitive readiness of university presidents from the perspective of cognitive science and higher education experts. Advances in Cognitive Sciences 2019; 21 (3) :94-104
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-898-fa.html
لطفی علی، خرازی سید کمال، پورکریمی جواد، عزتی میترا. شناسایی عوامل مؤثر و مؤلفههای آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه از نظر متخصصان علوم شناختی و آموزش عالی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (3) :94-104
URL: http://icssjournal.ir/article-1-898-fa.html
1- دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (4526 مشاهده)
مقدمه: آمادگی شناختی یکی از مباحث نوظهور در علوم شناختی است که از یک دهه بیش در وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به شرایط پیچیده، در حال تغییر و غیر قابل پیشبینی مطرح شده است. در این پژوهش با توجه به پیچیدگی محیط دانشگاه و غیر قابل پیشبینی بودن رویدادها و تحولات آن، آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه مورد مطالعه قرار گرفت.
روش کار: برای انجام این پژوهش از روش کیفی فراترکیب (الگوی هفت مرحلهای Sandelowski و Barroso (2007) جهت طراحی الگوی اولیه آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه و مصاحبه با خبرگان و متخصصان علوم شناختی و مدیریت آموزش عالی جهت اعتباریابی الگو استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش شامل عوامل مؤثر بر آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه (شامل عوامل محیطی و عوامل سازمانی) و مؤلفههای تشکیلدهنده آمادگی شناختی رؤسای دانشگاه شامل آمادگی شناختی فردی (فراشناخت، تفکر انتقادی_تحلیلی، تفکر خلاق، تفکر سیستمی، آگاهی موقعیتی، مفهوم سازی، سازگاری) آمادگی شناختی گروه_کاری (توانایی شناختی و تعاملات گروه_کاری)، آمادگی یادگیری (چابکی یادگیری_ذهنی) و آمادگی اجتماعی_عاطفی (هوش اجتماعی_عاطفی، مدیریت استرس) بود که در قالب یک الگوی مفهومی ارائه و اعتباریابی گردید.
نتیجهگیری: آمادگی شناختی یک سازه پیچیده و چند بعدی است که در نتیجه تعامل عوامل محیطی و سازمانی و مؤلفههای تشکیل دهنده آن حاصل میشود و میتواند در موفقیت رؤسای دانشگاه نقش کلیدی داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/10/26 | پذیرش: 1398/3/2 | انتشار: 1398/9/30