دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 127-116 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3- دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- استادیار گروه آموزش بهداشت، مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
چکیده:   (2748 مشاهده)
مقدمه: مشکلات بدخط نویسی یکی از مهم‌­ترین مشکلات حوزه اختلال­‌های یادگیری محسوب می­شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه بازسازی مهارت­‌های ادراکی بر بهبود بدخط نویسی دانش­آموزان ابتدائی بود.
روش کار: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون_پس آزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانش­آموزان مقطع ابتدائی شهر مشهد در سال تحصیلی 97-96 بود. روش نمونه­‌گیری به صورت هدفمند بود، به این صورت که ابتدا دانش­آموزان ابتدائی در پایه سوم ابتدایی شهر مشهد به وسیله سیاهه محقق­ ساخته مشکلات دست­‌خط (کشاورزی، 1394) از نظر مشکلات دست­‌خط بررسی شدند. پس از شناسایی دانش­آموزان با مشکلات بدخط نویسی 20 نفر با داشتن معیارهای ورود به این مطالعه انتخاب و سپس به روش گمارش تصادفی در دو گروه کنترل (10 نفر) و آزمایش (10 نفر) قرار گرفتند. ابتدا آزمودنی­‌های گروه آزمایش در 16 جلسه (45 دقیقه­‌ای) تحت برنامه آموزش بازسازی مهارت­‌های ادراکی قرار گرفتند، در پایان هر دو گروه مجددأ مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته‌­ها:نتایج به دست آمده نشان داد برنامه بازسازی مهارت­های ادراکی بر کاهش مشکلات خط دانش­آموزان ابتدائی تأثیر دارد (025/0P<).
نتیجه‌­گیری: براساس یافته­‌های پژوهش حاضر، علاوه بر ابعاد جسمی و آموزشی مؤثر بر کاهش مشکلات خط، باید به عوامل دیگری از جمله ویژگی­‌های شخصیتی دانش­آموز نیز توجه نمود. طبق مشاهداتی که در هنگام آموزش و ارزیابی انجام شد، بُعد ادراکی فرد در آموزش نقش بسزایی دارد، بنابراین می­­­­­­توان برنامه بازسازی مهارت­‌های ادراکی را برای بهبود بدخط نویسی در دانش­آموزان ابتدائی به کار برد.
متن کامل [PDF 1430 kb]   (875 دریافت)    
موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/14 | پذیرش: 1397/12/13 | انتشار: 1399/3/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.