پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران، ایران
چکیده: (2641 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی دانش آموزان دوره راهنمایی، با توجه به سطوح مختلف تحصیلی و جنسیت بوده است. دانش فراشناختی شامل آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، هدف و ماهیت تکلیف و راهبردهای مورد نیاز برای کاربرد آنها در برخورد با تکالیف مختلف است. منظور از حل مسأله ریاضی نیز حل مسایل غیر معمول است؛ یعنی مسایلی که اطلاعات صورت مسأله برای حل آن کفایت نمیکند و حل آن به فعالیتهای ذهنی سطوح بالا نیازمند است. نمونه مورد مطالعه شامل دانش آموز ( پسر دختر) کلاس دوم راهنمایی شهر شیراز بود. اطلاعات از طریق دو پرسشنامه دانش فراشناختی، حل مساله ریاضی و معدل کل پایان سال دانش آموزان جمعآوری شد. تحلیل نتایج نشان داد که دختران و پسران در استفاده از دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی تفاوت معناداری ندارند، ولی هنگامی که تاثیر متغیرهای فوق با توجه به عملکرد تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفت، نتایج متفاوتی حاصل شد. مقایسه عملکرد تحصیلی گروههای قوی، متوسط و ضعیف در دانش فراشناختی و حل مسأله ریاضی حاکی از تفاوت معنادار گروههای قوی و ضعیف بود. بر اساس نتایج پژوهش، زمانی که جنسیت مورد توجه قرار میگیرد، میان گروههای مختلف تحصیلی با توجه به متغیرهای مورد مطالعه، تفاوت قابل ملاحظهای مشاهده میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/2/14 | پذیرش: 1381/5/1 | انتشار: 1381/7/1