دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1381 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 49-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadi M. Metacognitive Knowledge and Mathematical Problem Solving: The Role of Gender and Performance Achievement. Advances in Cognitive Sciences. 2002; 4 (3) :42-49
URL: http://icssjournal.ir/article-1-574-fa.html
صمدی معصومه. دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی در دانش‌آموزان: نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی. تازه های علوم شناختی. 1381; 4 (3) :49-42

URL: http://icssjournal.ir/article-1-574-fa.html


پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران، ایران
چکیده:   (2270 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی دانش آموزان دوره راهنمایی، با توجه به سطوح مختلف تحصیلی و جنسیت بوده است. دانش فراشناختی شامل آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، هدف و ماهیت تکلیف  و راهبردهای مورد نیاز برای کاربرد آنها در برخورد با تکالیف مختلف است. منظور از حل مسأله ریاضی نیز حل مسایل غیر معمول است؛ یعنی مسایلی که اطلاعات صورت مسأله برای حل آن کفایت نمی‌کند و حل آن به فعالیت‌های ذهنی سطوح بالا نیازمند است. نمونه مورد مطالعه شامل دانش آموز ( پسر دختر) کلاس دوم راهنمایی شهر شیراز بود. اطلاعات از طریق دو پرسشنامه دانش فراشناختی‏، حل مساله ریاضی و معدل کل پایان سال دانش آموزان جمع‌آوری شد. تحلیل نتایج نشان داد که دختران و پسران در استفاده از دانش فراشناختی و حل مساله ریاضی تفاوت ‌معناداری ندارند، ولی هنگامی که تاثیر متغیرهای فوق با توجه به عملکرد تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفت، نتایج متفاوتی حاصل شد. مقایسه عملکرد تحصیلی گروه‌های قوی، متوسط و ضعیف در دانش فراشناختی و حل مسأله ریاضی حاکی از تفاوت معنادار گروه‌های قوی و ضعیف بود. بر اساس نتایج پژوهش، زمانی که جنسیت مورد توجه قرار می‌گیرد، میان گروه‌های مختلف تحصیلی با توجه به متغیرهای مورد مطالعه، تفاوت قابل ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود.
متن کامل [PDF 464 kb]   (461 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/2/14 | پذیرش: 1381/5/1 | انتشار: 1381/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb