دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1388 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 55-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kharazi A, Karashki H. The Study of Relationships Between Parents’ Perceptions and Self-Regulation Learning. Advances in Cognitive Sciences. 2009; 11 (1) :49-55
URL: http://icssjournal.ir/article-1-529-fa.html
خرازی علینقی، کارشکی حسین. بررسی رابطه مؤلفه‌های ادراک والدین با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. تازه های علوم شناختی. 1388; 11 (1) :55-49

URL: http://icssjournal.ir/article-1-529-fa.html


1- دانشیار دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استادیار دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده:   (2189 مشاهده)
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ ادراک والدین و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش­ آموزان، و نیز رابطۀ مؤلفه­ های ادراک والدین و مؤلفه­ های یادگیری خودتنظیمی است.
روش: از بین دانش­ آموزان پایۀ سوم دبیرستان­های نظری شهر تهران، نمونه­ای به حجم 685 آزمودنی با روش نمونه گیری خوشه‌­ای چند مرحله­ای انتخاب شد. دو پرسشنامۀ ادراکات محیطی خانوادگی گرونلیک و همکاران (١۹٩٧) و یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی­گروت (1990) که قبلاً اعتبار و روایی آنها احراز شده بود، به روش گروهی و به وسیلۀ آزمودنی­ ها تکمیل گردید.
یافته­ ها: نتایج بررسی همبستگی پیرسون نشان داد که اکثر مؤلفه­ های ادراکات محیطی خانوادگی (پذیرش و حمایت پدر و مادر از خودمختاری کودک) و یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع)، دو به دو با هم همبستگی دارند (p<0/01). با اجرای رگرسیون چندگانه مشخص شد که یادگیری خودتنظیمی، به خوبی از طریق ادراکات محیطی قابل­پیش­بینی است (
p<0/01). ضرایب رگرسیون پذیرش و حمایت مادر از خودمختاری کودک نیز معنادار بود (p<0/01).
متن کامل [PDF 218 kb]   (1349 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1387/9/1 | پذیرش: 1387/11/1 | انتشار: 1388/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb