1- دانشیار دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استادیار دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (2557 مشاهده)
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ ادراک والدین و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان، و نیز رابطۀ مؤلفه های ادراک والدین و مؤلفه های یادگیری خودتنظیمی است.
روش: از بین دانش آموزان پایۀ سوم دبیرستانهای نظری شهر تهران، نمونهای به حجم 685 آزمودنی با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. دو پرسشنامۀ ادراکات محیطی خانوادگی گرونلیک و همکاران (١۹٩٧) و یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت (1990) که قبلاً اعتبار و روایی آنها احراز شده بود، به روش گروهی و به وسیلۀ آزمودنی ها تکمیل گردید.
یافته ها: نتایج بررسی همبستگی پیرسون نشان داد که اکثر مؤلفه های ادراکات محیطی خانوادگی (پذیرش و حمایت پدر و مادر از خودمختاری کودک) و یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع)، دو به دو با هم همبستگی دارند (p<0/01). با اجرای رگرسیون چندگانه مشخص شد که یادگیری خودتنظیمی، به خوبی از طریق ادراکات محیطی قابلپیشبینی است (p<0/01). ضرایب رگرسیون پذیرش و حمایت مادر از خودمختاری کودک نیز معنادار بود (p<0/01).
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1387/9/1 | پذیرش: 1387/11/1 | انتشار: 1388/1/1