Moradi A, Hosaini M, Kormi Nouri R, Hassani J, Parhoon H. Reliability and Validity of Reading and Dyslexia Test (NEMA). Advances in Cognitive Sciences 2016; 18 (1) :22-34
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-409-fa.html
1- گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، پژوهشکده علوم شناختی، البرز، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، البرز، ایران.
3- گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، البرز، ایران.
چکیده: (7395 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اعتبار و روایی عاملی مجموعه آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) انجام شد.
روش: یک هزار و ۶۱۴ نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرهای تبریز، سنندج و تهران با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) ارزیابی شدند. نمونه ی موردمطالعه به روش تصادفی طبقه ای از میان دانش آموزان این سه شهر انتخاب شد (تهران ۶۰۰ نفر، تبریز ۵۰۰ نفر و سنندج ۵۰۰ نفر؛ دختر: ۸۴۴ نفر پسر: ۷۰۰ نفر).
یافته ها: همسانی درونی آزمون های لغات با بسامد بالا، لغات با بسامد متوسط، لغات با بسامد پایین، زنجیره ی کلمات، درک کلمات، حذف آواها و خواندن ناکلمات و شبه کلمات مناسب و آزمون های نامیدن تصاویر (هر دو فرم) با همسانی درونی متوسط و آزمون درک متن با همسانی درونی ضعیف، نیازمند بازنگری و ارتقای سطح آلفای کرونباخ است.
نتیجه گیری: آلفای کرونباخ کلی برای آزمون های لغات با بسامد بالا ۰/۹۷، با بسامد متوسط ۰/۹۸، با بسامد کم ۰/۹۸، زنجیرهی کلمات ۰/۹۵، قافیه ۰/۸۹، نامیدن تصاویر یک ۰/۶۷، نامیدن تصاویر دو ۰/۶۸، درک متن ۰/۴۸، درک کلمات ۰/۷۱، حذف آواها ۰/۹۵، خواندن ناکلمات ۰/۹۵ و شبه کلمات ۰/۹۷ به دست آمد. همچنین، نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این آزمون از دو عامل اصلی تشکیل میشود که عامل اول به ترتیب شامل آزمون های لغات با بسامد بالا، متوسط، درک کلمات، حذف آواها، خواندن ناکلمات و شبه کلمات و عامل دوم شامل آزمون های زنجیره ی کلمات، قافیه، نامیدن تصاویر ۱، نامیدن تصاویر ۲، درک متن و نشانه ها است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/9/3 | پذیرش: 1394/7/10 | انتشار: 1395/3/1