Basharpoor S,  Narimani M,  Gamarigive H,  Abolgasemi A. Impact of cognitive processing and holographic reprocessing on posttraumatic symptoms improvement amongst Iranian students.  Advances in Cognitive Sciences 2004; 5 (4) :50-62
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-300-fa.html     
                     
                    
                    بشرپور سجاد،  نریمانی محمد،  قمریگیوی حسین،  ابوالقاسمی عباس. تأثیر پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک بر بهبود دانشآموزان دارای علایم پسآسیبی (پس از سانحه).  تازه های علوم شناختی. 1382; 5 (4) :50-62
URL: http://icssjournal.ir/article-1-300-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. 
 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (3867 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: هدف این مطالعه، بررسی تاثیر پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک بر بهبود دانشآموزان دارای علایم پسآسیبی است. 
روش: طرح مطالعه حاضر شبه آزمایشی است و جامعه آماری آن را دانشآموزان پسر مقاطع اول، دوم و سوم دبیرستانهای شهر ارومیه در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ بعد از اجرای پرسش نامه تشکیل دادند(N=۱۰۲۸۶ ).  برای (SCL-۹۰ R ) غربالگری حوادث آسیبزا و آزمون ۹۰ سئوالی فهرست علایم SCL-۹۰R یکهزار نفر، ۱۲۹ نفر با تجربه آسیب و نمره بیش از ۹۰ در آزمون شناسایی و از بین آنها ۶۰ نفر به تصادف انتخاب و بعد از مصاحبه بالینی در سه گروه درمان پردازش مجدد هولوگرافیک (N=۲۰) و گروه درمان پردازش شناختی(N=۲۰) و گروه پلاسیبو (N=۲۰) به تصادف جای گرفتند. هر سه گروه در مراحل پیش و پسآزمون به چکلیست علایم آسیب کودکان پا سخ داده و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های مانکوا و بونفرونی تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که در نمره کلی آزمون چکلیست علایم آسیب کودکان (به ویژه در ابعاد اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و تجزیه) بین سه گروه تفاوت آماری معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری : بر اساس این نتایج، روشهای پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک در کاهش نشانههای کلی آسیب شناختی دانشآموزان آسیبدیده به یک اندازه اثر بخش بودند ولی پردازش شناختی بر افسردگی مرتبط با آسیب و پردازش مجدد هولوگرافیک بر اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه و تجزیه مرتبط با آسیب اثر بیشتری داشتند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1382/6/1 | پذیرش: 1382/8/1 | انتشار: 1382/10/1