Basharpoor S, Narimani M, Gamarigive H, Abolgasemi A. Impact of cognitive processing and holographic reprocessing on posttraumatic symptoms improvement amongst Iranian students. Advances in Cognitive Sciences 2004; 5 (4) :50-62
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-300-fa.html
بشرپور سجاد، نریمانی محمد، قمریگیوی حسین، ابوالقاسمی عباس. تأثیر پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک بر بهبود دانشآموزان دارای علایم پسآسیبی (پس از سانحه). تازه های علوم شناختی. 1382; 5 (4) :50-62
URL: http://icssjournal.ir/article-1-300-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (3244 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه، بررسی تاثیر پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک بر بهبود دانشآموزان دارای علایم پسآسیبی است.
روش: طرح مطالعه حاضر شبه آزمایشی است و جامعه آماری آن را دانشآموزان پسر مقاطع اول، دوم و سوم دبیرستانهای شهر ارومیه در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ بعد از اجرای پرسش نامه تشکیل دادند(N=۱۰۲۸۶ ). برای (SCL-۹۰ R ) غربالگری حوادث آسیبزا و آزمون ۹۰ سئوالی فهرست علایم SCL-۹۰R یکهزار نفر، ۱۲۹ نفر با تجربه آسیب و نمره بیش از ۹۰ در آزمون شناسایی و از بین آنها ۶۰ نفر به تصادف انتخاب و بعد از مصاحبه بالینی در سه گروه درمان پردازش مجدد هولوگرافیک (N=۲۰) و گروه درمان پردازش شناختی(N=۲۰) و گروه پلاسیبو (N=۲۰) به تصادف جای گرفتند. هر سه گروه در مراحل پیش و پسآزمون به چکلیست علایم آسیب کودکان پا سخ داده و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های مانکوا و بونفرونی تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که در نمره کلی آزمون چکلیست علایم آسیب کودکان (به ویژه در ابعاد اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و تجزیه) بین سه گروه تفاوت آماری معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری : بر اساس این نتایج، روشهای پردازش شناختی و پردازش مجدد هولوگرافیک در کاهش نشانههای کلی آسیب شناختی دانشآموزان آسیبدیده به یک اندازه اثر بخش بودند ولی پردازش شناختی بر افسردگی مرتبط با آسیب و پردازش مجدد هولوگرافیک بر اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه و تجزیه مرتبط با آسیب اثر بیشتری داشتند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1382/6/1 | پذیرش: 1382/8/1 | انتشار: 1382/10/1