استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (12299 مشاهده)
هدف:فعالیت های روزانه نیازمند توانایی های شناختی است و نقص این تواناییها با بررسی این فعالیتها قابل شناسایی است. هدف این مطالعه، طراحی یک آزمون پرسشنامه ای برای سنجش توانایی های شناختی و بررسی خصوصیات روانسنجی آن است.
روش: در این پژوهش که به صورت سه مطالعۀ مقطعی مجزا اجرا شد، یکهزار و ۹۵ نفر(۴۴۴ مرد و ۶۵۱ زن) برای تکمیل نسخۀ ابتدایی پرسشنامه به منظور تحلیل عاملی اکتشافی، ۵۰ نفر در مطالعۀ آزمون- بازآزمون با فاصلۀ سه هفته تا یک ماه به منظور پایایی پرسشنامه و ۱۸۱ سالمند و ۲۲۴ جوان برای بررس روایی تمیز پرسشنامه شرکت کردند. برای تحلیل داده ها، از آزمونهای تحلیل عاملی، کومولوگروف اسمیرنف، آزمون پیرسون و آزمون تی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی، هفت عامل حافظه، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیمگیری، برنامه ریزی، توجه پایدار، شناخت اجتماعی و انعطاف پذیری شناختی را از آزمون استخراج کرد. آلفای کرونباخ پرسشنامه ۰/۸۳۴ و همبستگی پیرسون دو نوبت آزمون در سطح ۰/۰۱ معنادار بود. تمامی مقیاس های آزمون (به جز شناخت اجتماعی) در سطح ۰/۰۱ با معدل همبستگی داشتند. آزمون تی بین تمامی شاخصهای آزمون (به جز برنامهریزی و شناخت اجتماعی) تفاوت معناداری نشان داد.
نتیجهگیری: روایی و پایایی پرسشنامۀ طراحی شده به منظور ارزیابی کارکردهای شناختی مطلوب بود . توانایی شناختی افراد با بررسی دقیق فعالیت های روزانه نیازمند توانایی شناختی قابل ارزیابی است.
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/12/1 | پذیرش: 1392/2/1 | انتشار: 1392/4/1