دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 11-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejati V. Cognitive Abilities Questionnaire: Development and Evaluation of Psychometric Properties . Advances in Cognitive Science. 2013; 15 (2) :11-19
URL: http://icssjournal.ir/article-1-289-fa.html
نجاتی وحید. پرسش‌نامۀ توانایی‌های شناختی: طراحی و بررسی خصوصیات روان‌سنجی. تازه های علوم شناختی. 1392; 15 (2) :11-19

URL: http://icssjournal.ir/article-1-289-fa.html


استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (688 مشاهده)
هدف:فعالیت­ های روزانه نیازمند توانایی­ های شناختی است و نقص این توانایی­ها با بررسی این فعالیت­ها قابل شناسایی است. هدف این مطالعه، طراحی یک آزمون پرسش‌نامه­ ای برای سنجش توانایی­ های شناختی و بررسی خصوصیات روان­سنجی آن است.
روش: در این پژوهش  که به صورت سه مطالعۀ مقطعی مجزا اجرا شد، یک­هزار و ۹۵ نفر(۴۴۴ مرد و ۶۵۱ زن) برای تکمیل نسخۀ ابتدایی پرسش­نامه به منظور تحلیل عاملی اکتشافی، ۵۰ نفر در مطالعۀ آزمون- بازآزمون با فاصلۀ سه هفته تا یک ماه به منظور پایایی پرسش­نامه  و ۱۸۱ سالمند و ۲۲۴ جوان  برای بررس روایی تمیز پرسش‌نامه شرکت کردند. برای تحلیل داده­ ها، از آزمون­های تحلیل عاملی، کومولوگروف اسمیرنف، آزمون پیرسون و آزمون تی استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل عاملی اکتشافی،
 هفت عامل حافظه، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیم­گیری، برنامه ­ریزی، توجه پایدار، شناخت اجتماعی و انعطاف ­پذیری شناختی را از آزمون استخراج کرد. آلفای کرونباخ پرسش­نامه ۰/۸۳۴ و همبستگی پیرسون دو نوبت آزمون در سطح ۰/۰۱ معنادار بود. تمامی مقیاس­ های آزمون (به جز شناخت اجتماعی) در سطح ۰/۰۱ با معدل همبستگی داشتند. آزمون تی بین تمامی شاخص­های آزمون (به جز برنامه­ریزی و شناخت اجتماعی) تفاوت معنا­داری نشان داد.
نتیجه‌گیری: روایی و پایایی پرسش­نامۀ طراحی­ شده به منظور ارزیابی کارکردهای شناختی مطلوب بود . توانایی شناختی افراد با بررسی دقیق فعالیت­ های روزانه نیازمند توانایی شناختی قابل ارزیابی است.
متن کامل [PDF 362 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه و تلخیص | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb