Sharifian M H, Shahidi S, Fathabadi J, Saeedi Z. The Effect of Autonomy Supportive Teaching Style on Creativity in Preschoolers. Advances in Cognitive Sciences 2015; 16 (4) :60-69
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-263-fa.html
1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (2789 مشاهده)
هدف: در این پژوهش سبک تدریس حمایت کننده از خودمختاری به عنوان روشی که در چهارچوب نظریۀ خودتعیینگری تعریف شده و به سبک رفتار معلم در کلاس میپردازد، بررسی و تأثیرات آن بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی ارزیابی شده است.
روش: سبک تدریس معلمان با تکمیل پرسشنامۀ مشکلات مدارس (PIS) مشخص شد. سپس ۱۰۰ نفر از نوآموزان چهار مرکز پیش دبستانی مناطق یک تا سه شهر تهران به تفکیک سبک تدریس معلم، در قالب دو گروه، طی شش ماه در معرض مداخلۀ شبهآزمایشی قرار گرفتند و سپس میزان خلاقیت آنها به وسیلۀ آزمون خلاقیت در حرکت و عمل تورنس سنجیده شد.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرۀ کلی خلاقیت و به تفکیک زیرمقیاسهای اصالت و تخیل شرکتکنندگان در گروههای سبک تدریس حمایتکننده از خودمختاری بیشتر از شرکتکنندگان در گروههای سبک تدریس کنترلکننده بود، اما در زیرمقیاس سیالی دو گروه تفاوتی نشان ندادند.
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط خلاقیت و منبع کنترل درونی، یافتههای این پژوهش نشان میدهد، تدریس حمایت کننده از خودمختاری با تأمین نیاز اساسی خودمختاری کودکان زمینۀ افزایش خلاقیت را در آنان فراهم ساخته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/11/26 | پذیرش: 1393/6/26 | انتشار: 1393/10/26