دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 60-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifian M H, Shahidi S, Fathabadi J, Saeedi Z. The Effect of Autonomy Supportive Teaching Style on Creativity in Preschoolers. Advances in Cognitive Sciences. 2015; 16 (4) :60-69
URL: http://icssjournal.ir/article-1-263-fa.html
شریفیان محمدحسین، شهیدی شهریار، فتح‌آبادی جلیل، سعیدی ضحی. تأثیر تدریس حامی خودمختاری بر خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی. تازه های علوم شناختی. 1393; 16 (4) :60-69

URL: http://icssjournal.ir/article-1-263-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1132 مشاهده)
هدف: در این پژوهش سبک تدریس حمایت­ کننده از خودمختاری به عنوان روشی که در چهارچوب نظریۀ خود‌تعیین‌گری تعریف شده و به سبک رفتار معلم در کلاس می­پردازد، بررسی و تأثیرات آن بر خلاقیت کودکان پیش ­دبستانی ارزیابی شده است.
روش: سبک تدریس معلمان با تکمیل پرسش­نامۀ مشکلات مدارس (PIS) مشخص شد. سپس ۱۰۰ نفر از نوآموزان چهار مرکز پیش ­دبستانی مناطق یک تا سه شهر تهران به تفکیک سبک تدریس معلم، در قالب دو گروه، طی شش ماه در معرض مداخلۀ شبه‌آزمایشی قرار گرفتند و سپس میزان خلاقیت آنها به وسیلۀ آزمون خلاقیت در حرکت و عمل تورنس سنجیده شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرۀ کلی خلاقیت و به تفکیک زیرمقیاس‌های اصالت و تخیل شرکت‌کنندگان در گروه‌های سبک تدریس حمایت‌کننده‌ از خودمختاری بیشتر از شرکت‌کنندگان در گروه‌های سبک تدریس کنترل‌کننده بود، اما در زیرمقیاس سیالی دو گروه تفاوتی نشان ندادند.
نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط خلاقیت و منبع کنترل درونی، یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، تدریس حمایت­ کننده از خودمختاری با تأمین نیاز اساسی خودمختاری کودکان زمینۀ افزایش خلاقیت را در آنان  فراهم ساخته است. 
متن کامل [PDF 354 kb]   (798 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/26 | پذیرش: 1393/6/26 | انتشار: 1393/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb