Aminaee F, Mousavi-Nasab S M H. The Comparison of Executive Functions in Students with And Without
Reading Disorder
. Advances in Cognitive Sciences 2014; 16 (3) :53-60
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-255-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی، مرکز مشاوره دانشگاه شهید باهنر کرمان
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده: (3142 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر کارکردهای اجرایی شامل سازماندهی، تصمیمگیری- برنامهریزی و بازداری را در کودکان نارساخوان و عادی مقایسه میکند.
روش: در این پژوهش علی- مقایسهای از میان ۷۰ دانشآموز دورۀ ابتدایی، بر اساس نمونهگیری تصادفی، دو گروه۳۰ نفرۀ نارساخوان و ۴۰ کودک عادی انتخاب و مقایسه شدند. دادهها با استفاده ازآزمونهای تشخیصی خواندن، آزمون عصبروانشناختی وشخصیتی کولیج و نیز آزمون هوشی وکسلر به دست آمد.
یافتهها: دادهها با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کودکان نارساخوان در کارکردهای اجرایی سازمان-دهی، تصمیمگیری- برنامهریزی وبازداری با کودکان عادی تفاوت دارند. کارکرد اجرایی دانشآموزان نارساخوان پسر در خردهمقیاسهای سازماندهی و بازداری به طور معناداری بهتر از دانشآموزان نارساخوان دختر بود، اما درکارکرد اجرایی کلی و خردهمقیاس تصمیمگیری- برنامهریزی بین دانش-آموزان نارساخوان پسر و دختر تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: کارکرد اجرایی شامل سازماندهی، بازداری و تصمیمگیری- برنامهریزی دانشآموزان نارساخوان ضعیفتر از دانشآموزان عادی است. تشخیص بموقع اِشکال در کارکردهای اجرایی و مداخلۀ صحیح در پیشگیری و درمان اختلال خواندن تأثیرگذار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/11/26 | پذیرش: 1393/3/26 | انتشار: 1393/7/2