دوره 16، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 53-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aminaee F, Mousavi-Nasab S M H. The Comparison of Executive Functions in Students with And Without Reading Disorder . Advances in Cognitive Science. 2014; 16 (3) :53-60
URL: http://icssjournal.ir/article-1-255-fa.html
امینایی فرشته، موسوی‌نسب سید محمدحسین. مقایسۀ کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دارای اختلال خواندن با دانش‌آموزان عادی . تازه های علوم شناختی. 1393; 16 (3) :53-60

URL: http://icssjournal.ir/article-1-255-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی، مرکز مشاوره دانشگاه شهید باهنر کرمان
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (1070 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر کارکردهای اجرایی شامل سازماندهی، تصمیمگیری- برنامهریزی و بازداری را در کودکان نارساخوان و عادی مقایسه میکند.
روش: در این پژوهش علی- مقایسه
ای از میان ۷۰ دانشآموز دورۀ ابتدایی، بر اساس نمونهگیری تصادفی، دو گروه۳۰ نفرۀ نارساخوان و ۴۰ کودک عادی انتخاب و مقایسه شدند. دادهها با استفاده ازآزمونهای تشخیصی خواندن، آزمون عصبروانشناختی وشخصیتی کولیج و نیز آزمون هوشی وکسلر به دست آمد.
یافته
ها: دادهها با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کودکان نارساخوان در کارکردهای اجرایی سازمان-دهی، تصمیمگیری- برنامهریزی وبازداری با کودکان عادی تفاوت دارند. کارکرد اجرایی دانشآموزان نارساخوان پسر در خردهمقیاسهای سازماندهی و بازداری به طور معناداری بهتر از دانشآموزان نارساخوان دختر بود، اما درکارکرد اجرایی کلی و خردهمقیاس تصمیمگیری- برنامهریزی بین دانش-آموزان نارساخوان پسر و دختر تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه
گیری: کارکرد اجرایی شامل سازماندهی، بازداری و تصمیمگیری- برنامهریزی دانشآموزان نارساخوان ضعیفتر از دانشآموزان عادی است. تشخیص بموقع اِشکال در کارکردهای اجرایی و مداخلۀ صحیح در پیشگیری و درمان اختلال خواندن تأثیرگذار است.
متن کامل [PDF 340 kb]   (1238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb