دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1393 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 69-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh J, Mamy S, Faryadian N, Oreyzy H. Standardizing the Working-Memory Rating Scale (WMRS) Among 5-11 Year-Old Children in the City of Ilam. Advances in Cognitive Sciences. 2014; 16 (2) :69-76
URL: http://icssjournal.ir/article-1-249-fa.html
محمدزاده جهانشا، مامی شهرام، فریادیان نگار، عریضی حمیدرضا. هنجاریابی مقیاس سنجش حافظۀ کاری کودکان پنج تا 11 سالۀ شهر ایلام. تازه های علوم شناختی. 1393; 16 (2) :69-76

URL: http://icssjournal.ir/article-1-249-fa.html


1- دانشیار روانشناسی، عضو هیات علمی دانشگاه ایلام
2- استادیار، عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، واحد علوم وتحقیقات، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، واحد علوم تحقیقات، ایران
4- دانشیار روانشناسی، عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (1835 مشاهده)
هدف: مقیاس سنجش حافظۀ کاری (WMRS)، یک مقیاس سنجش رفتاری است که برای کمک به مربیان به منظور تشخیص آسان کودکان مبتلا به نقایص حافظۀ کاری ساخته شده است. این حافظه یک سازۀ نظری است که در روان­شناسی شناختی و اخیراً علوم شناختی برای اشاره به نظام یا مکانسیم‌های زیربنایی حفظ و نگهداری اطلاعات مربوط به تکلیف در حین عملکرد تکالیف شناختی به کار می‌رود. در پژوهش پیشِ رو این مقیاس برای کودکان پنج تا11 سالۀ شهر ایلام هنجاریابی شده است.
روش: ابزار این پژوهش مقیاس سنجش حافظۀ کاری است که 20 گویه و هر گویه چهار گزینه دارد و به  آن نمره‌ای از صفر تا سه تعلق می‌گیرد. جامعۀ آماری پژوهش تمام کودکان پنج تا 11 سالۀ شهر ایلام بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، 320 نفر آنها به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای محاسبۀ پایایی آزمون از روش همسانی درونی و آلفای کرونباخ و برای  روایی آزمون از دو روش همبستگی نمرات مقیاس سنجش حافظۀ وکسلر و نمرات خواندن و ریاضی آزمودنی ­ها با مقیاس حافظۀ‌کاری استفاده شد. برای  محاسبه، روش­های آمار توصیفی و استنباطی به کار رفت. داده‌ها با نسخۀ 16 نرم ­افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج بین گویه‌های مقیاس و نمرۀ کل حافظۀ کاری رابطۀ معناداری به دست داد. رابطۀ بین گویه­ های مقیاس نیز معنادار بود. ضریب پایایی آلفای کرونباخ مقیاس  77 /0و ضریب همبستگی بین دو نیمۀ مقیاس80 /0بود. کلیۀ ضرایب همبستگی  در سطح 0/001معنادار بودند. نتایج حاکی از وجود رابطۀ معنادار بین نمرات  دروس خواندن و ریاضی افراد ونمرۀ حافظۀ کاری در سطح0/001 بود. نتیجۀ دیگر این پژوهش نشان داد که بین گویه­ های مقیاس سنجش حافظۀ کاری و نمرۀ کل مقیاس و مقیاس سنجش حافظۀ وکسلر رابطۀ منفی معناداری وجود دارد(0/001>P). نتایج نمراتT و رتبۀ درصدی نیز ارائه شده است.
نتیجه­ گیری: مقیاس سنجش حافظۀ کاری ابزاری مفید برای تشخیص کودکان مبتلا به نارسایی‌ و آسیب‌های حافظۀ کاری است. با شناسایی این آسیب‌ها و اتخاذ تدابیر آموزشی و فعالیت­ های کلاسی خاص می‌توان توانایی‌های حافظۀ کاری کودکان را بهبود بخشید.   
واژه‌های کلیدی: حافظۀ کاری، هنجاریابی، کودکان، ایلام
متن کامل [PDF 339 kb]   (785 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/4/26 | پذیرش: 1392/10/26 | انتشار: 1393/4/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb