دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1385 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 66-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Forooeddin Adl A, Biglarian A, Adib Sereshki N, Sadr Alsadat J. Accepting Physically Disabled Students by Normal Students in Integrated Schools of Tehran. Advances in Cognitive Sciences. 2006; 8 (2) :66-71
URL: http://icssjournal.ir/article-1-233-fa.html
فروع الدین عدل اکبر، بیگلریان اکبر، ادیب سرشکی نرگس، صدرالسادات جلیل. پذیرش دانش‌آموزان کم‌توان جسمی توسط دانش‌آموزان عادی در مدارس تلفیقی شهر تهران. تازه های علوم شناختی. 1385; 8 (2) :66-71

URL: http://icssjournal.ir/article-1-233-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (1755 مشاهده)
هدف:‌ جداسازی کودکان کم­توان از جامعه عادی، علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف بر جوامع، لطمات و مشکلات عاطفی زیادی بر این کودکان وارد می‌کند و موجب رشدنیافتگی بسیاری از قابلیت­ها و کاهش قدرت تطابق آنان با محیط عادی می­گردد. بنابراین چند دهه‌ای است که روش تلفیق یا یکپارچه‌سازی در آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته است. در ایران  نیز آموزش و پرورش تلفیقی برای دانش‌آموزان با اختلالات بینایی، شنیداری و جسمی - حرکتی شروع شده، اما تاکنون در مورد میزان مقبولیت و پذیرش آنان از طرف دانش‌آموزان عادی مطالعه گسترده‌ای نشده است.
روش: ۵۰۲ دانش‌آموز عادی از دبستان‌های تلفیقی و ۱۲۰ دانش‌آموز از دبستان‌های عادی شهر تهران، در مقاطع سوم تا پنجم به کمک نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و میزان پذیرش آنان با استفاده از پرسشنامه «مقیاس پذیرش»  تعیین و سپس اطلاعات به‌دست آمده تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: دانش‌آموزان کم‌شنوای مدارس تلفیقی و غیرتلفیقی نسبت به دانش‌آموزان جسمی - حرکتی بیشتر مورد پذیرش دانش‌آموزان عادی قرار می‌گیرند، و در مجموع این پذیرش در مدارس تلفیقی بیشتر از مدارس غیرتلفیقی است. همچنین میزان پذیرش کودکان کم‌شنوا در میان دانش‌آموزان پسر بسیار بیشتر از دانش‌آموزان دختر است.
نتیجه‌گیری: به نظر می­رسد روش تلفیق برای کودکانی که دارای کم­توانی، به ویژه کم‌توانایی­های خفیف مانند کم‌شنوایی هستند مفید بوده و در ارتقای وضعیت تحصیلی، سازگاری با افراد عادی، عادی­سازی حضور در جامعه،  و شناخت و توجه نسبت به نیازهای خاص آنان، بسیار مؤثر است.

 
متن کامل [PDF 177 kb]   (354 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1384/12/28 | پذیرش: 1385/2/2 | انتشار: 1385/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb