Forooeddin Adl A, Biglarian A, Adib Sereshki N, Sadr Alsadat J. Accepting Physically Disabled Students by Normal Students in Integrated Schools of Tehran. Advances in Cognitive Sciences 2006; 8 (2) :66-71
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-233-fa.html
فروع الدین عدل اکبر، بیگلریان اکبر، ادیب سرشکی نرگس، صدرالسادات جلیل. پذیرش دانشآموزان کمتوان جسمی توسط دانشآموزان عادی در مدارس تلفیقی شهر تهران. تازه های علوم شناختی. 1385; 8 (2) :66-71
URL: http://icssjournal.ir/article-1-233-fa.html
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده: (2272 مشاهده)
هدف: جداسازی کودکان کمتوان از جامعه عادی، علاوه بر تحمیل هزینههای گزاف بر جوامع، لطمات و مشکلات عاطفی زیادی بر این کودکان وارد میکند و موجب رشدنیافتگی بسیاری از قابلیتها و کاهش قدرت تطابق آنان با محیط عادی میگردد. بنابراین چند دههای است که روش تلفیق یا یکپارچهسازی در آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته است. در ایران نیز آموزش و پرورش تلفیقی برای دانشآموزان با اختلالات بینایی، شنیداری و جسمی - حرکتی شروع شده، اما تاکنون در مورد میزان مقبولیت و پذیرش آنان از طرف دانشآموزان عادی مطالعه گستردهای نشده است.
روش: ۵۰۲ دانشآموز عادی از دبستانهای تلفیقی و ۱۲۰ دانشآموز از دبستانهای عادی شهر تهران، در مقاطع سوم تا پنجم به کمک نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و میزان پذیرش آنان با استفاده از پرسشنامه «مقیاس پذیرش» تعیین و سپس اطلاعات بهدست آمده تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: دانشآموزان کمشنوای مدارس تلفیقی و غیرتلفیقی نسبت به دانشآموزان جسمی - حرکتی بیشتر مورد پذیرش دانشآموزان عادی قرار میگیرند، و در مجموع این پذیرش در مدارس تلفیقی بیشتر از مدارس غیرتلفیقی است. همچنین میزان پذیرش کودکان کمشنوا در میان دانشآموزان پسر بسیار بیشتر از دانشآموزان دختر است.
نتیجهگیری: به نظر میرسد روش تلفیق برای کودکانی که دارای کمتوانی، به ویژه کمتواناییهای خفیف مانند کمشنوایی هستند مفید بوده و در ارتقای وضعیت تحصیلی، سازگاری با افراد عادی، عادیسازی حضور در جامعه، و شناخت و توجه نسبت به نیازهای خاص آنان، بسیار مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1384/12/28 | پذیرش: 1385/2/2 | انتشار: 1385/4/1