Ethics code: IR.UT.IRCSS.REC.1402.045
1- مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی
چکیده: (36 مشاهده)
مقدمه: در جامعه دیجیتال امروز که بر پایه نوآوری بنا شده، خلاقیت نقش مهمی در بهکارگیری دانش علمی دارد و بهعنوان یکی از کارکردهای عالی شناختی، نیازمند توجه ویژه در ارزیابی و توانبخشی است. شواهد پژوهشی نشان میدهند که ضربآهنگهای دوگوشی، بهویژه در باندهای فرکانسی آلفا و گاما، میتوانند عملکردهای شناختی و خلاقانه را تحتتأثیر قرار دهند. امواج آلفا با تمرکز درونی و مهار حواسپرتی مرتبطاند و در تفکر واگرا نقش دارند، در حالیکه امواج گاما با بازیابی حافظه و پردازش شناختی سطح بالا در ارتباطاند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی ضربآهنگ آلفا و گاما با ضربآهنگ آلفا بهتنهایی در بهبود خلاقیت، حافظه فعال و پردازش اطلاعات در دانشجویان ۲۵ تا ۴۰ ساله بود.
روش: نمونهای شامل ۴۸ نفر بهصورت در دسترس انتخاب و به سه گروه تقسیم شد: گروه کنترل (آلفا)، گروه آزمایش اول (گاما)، و گروه آزمایش دوم (ترکیبی آلفا و گاما). ابزارها شامل آزمون خلاقیت تورنس (نسخه عابدی)، آزمون حافظه فعال N-Back و آزمون SDMT بود. دادهها با روش تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: نشان داد که در هر سه گروه، نمرات خلاقیت، حافظه فعال و پردازش اطلاعات در مراحل پسآزمون و پیگیری نسبت به پیشآزمون افزایش معناداری داشتند. با این حال، تفاوت معناداری در میزان تأثیرگذاری بین گروهها مشاهده نشد.
نتیجهگیری: این پژوهش با رویکردی میانرشتهای، شواهدی درباره تأثیر مداخلات صوتی در ارتقای عملکرد شناختی ارائه میدهد و کاربردهایی در آموزش و توانبخشی شناختی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1404/6/5 | پذیرش: 1404/10/7