مجتمع آموزش عالی گناباد
چکیده: (29 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه به بررسی تأثیر روشهای مختلف ارائه محتوا بر پردازش شناختی واژگان منفرد در میان یادگیرندگان زبان دوم میپردازد. هدف اصلی مطالعه این است که دریابد کدام روش ارائه محتوا کارایی پردازش معنایی را در زمینه یادگیری زبان دوم افزایش میدهد.
روش کار: برای نیل به این هدف، یک تمرین تصمیمگیری معنایی اجرا شد که در طی آن شرکتکنندگان جفتهای کلمهای را به صورت متوالی مشاهده کردند و قضاوت نمودند که آیا کلمه هدف از نظر عاطفی با کلمه پیشین مرتبط است یا خیر. در این مطالعه، ۱۲۰ زبانآموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به طور تصادفی به سه گروه مساوی ۴۰ نفره تقسیم شدند که هر گروه مربوط به یکی از سه روش ارائه محتوا بود: خواندن، شنیدن، و خواندن و شنیدن همزمان.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که نوع روش ارائه محتوا به طور معناداری بر عملکرد شناختی در تصمیمگیری معنایی تأثیر میگذارد. به ویژه، شرکتکنندگانی که با روش ارائه محتوای چندوجهی (یعنی خواندن و شنیدن همزمان) مواجه بودند، در پردازش واژگان منفرد زبان دوم از کارایی و دقت بالاتری نسبت به گروههای تکوجهی (یعنی خواندن و شنیدن) برخوردار بودند. نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهد که ترکیب وجوه بصری و شنیداری موجب تعامل شناختی عمیقتر و بهبود ادغام معنایی در تمرینات مرتبط با واژگان زبان دوم میشود. نتایج این پژوهش کاربردهای عملی مهمی در روشهای تدریس زبان دارد و از ادغام رویکردهای چندوجهی برای ارتقای اکتساب واژگان و پردازش شناختی در یادگیری زبان دوم حمایت میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی دریافت: 1404/5/28 | پذیرش: 1404/7/27