XML English Abstract Print


1- پژوهشکده علوم شناختی
2- دانشگاه علم و صنعت
3- دانشگاه صنعتی برانشویگ
چکیده:   (6 مشاهده)
مقدمه: در فرآیند طراحی UI/UX، ارتباط موثر با مخاطب و سهولت استفاده کاربر مدنظر است که در قالب بارشناختی UI?UX قابل اندازه­گیری است. این مقاله از روش رهگیری اشاره­گر ماوس بصورت نظارت شده برای اندازه­گیری سرعت عمل کاربر برای اندازه­گیری بارشناختی استفاده کرده و نمونه مطالعاتی داشبورد مدیریت روسازی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای کشور بررسی نموده است.
روش کار: این مقاله تحقیقی کمی با نمونه برداری تصادفی ساده می­باشد که جامعه آماری آن کارشناسان نگهداری راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای کشور (40 نفر) می­باشند. مکانیزمی برای تعریف و طرح پرسش از کاربران و در رهگیری حرکت اشاره­گر ماوس برای جانمایی پاسخ تعریف شده است. فرآیند تحلیل آماری نتایج منطبق با توزیع آماری t-student شامل حذف مشاهدات پرت و محاسبه بارشناختی و تحلیل حساسیت المان­های داشبورد تشریح شده است.
یافته ها: متوسط زمان جانمایی داده­ها در داشبورد بعنوان بارشناختی معادل 2/15 ثانیه برآورد شده است. تحلیل حساسیت نیز نشان داده که فیلتر فهرستی بارشناختی بالایی دارد در حالی است که فیلتر فهرست اداره­کل با وجود پیچیدگی بیشتر بارشناختی کمتری دارد. این امر ناشی از وجود قابلیت فیلتر اداره کل از طریق کلیک بر روی محدوده اداره­کل در نقشه پهنه بندی است.
نتیجه گیری: روش پیشنهادی قابلیت اجرا بر روی انواع UI/UX داشبوردهای مختلف را دارد و می تواند برای ارزیابی بارشناختی آن­ها استفاده شود. به علاوه می­توان تحلیل­های آماری مانند نقشه داغ و مقایسه A/B روی داده­های حاصله انجام داد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز
دریافت: 1403/12/2 | پذیرش: 1404/6/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb