1- پژوهشکده علوم شناختی
2- دانشگاه علم و صنعت
3- دانشگاه صنعتی برانشویگ
چکیده: (8 مشاهده)
مقدمه: در فرآیند طراحی UI/UX، ارتباط موثر با مخاطب و سهولت استفاده کاربر مدنظر است که در قالب بارشناختی UI?UX قابل اندازهگیری است. این مقاله از روش رهگیری اشارهگر ماوس بصورت نظارت شده برای اندازهگیری سرعت عمل کاربر برای اندازهگیری بارشناختی استفاده کرده و نمونه مطالعاتی داشبورد مدیریت روسازی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور بررسی نموده است.
روش کار: این مقاله تحقیقی کمی با نمونه برداری تصادفی ساده میباشد که جامعه آماری آن کارشناسان نگهداری راه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور (40 نفر) میباشند. مکانیزمی برای تعریف و طرح پرسش از کاربران و در رهگیری حرکت اشارهگر ماوس برای جانمایی پاسخ تعریف شده است. فرآیند تحلیل آماری نتایج منطبق با توزیع آماری t-student شامل حذف مشاهدات پرت و محاسبه بارشناختی و تحلیل حساسیت المانهای داشبورد تشریح شده است.
یافته ها: متوسط زمان جانمایی دادهها در داشبورد بعنوان بارشناختی معادل 2/15 ثانیه برآورد شده است. تحلیل حساسیت نیز نشان داده که فیلتر فهرستی بارشناختی بالایی دارد در حالی است که فیلتر فهرست ادارهکل با وجود پیچیدگی بیشتر بارشناختی کمتری دارد. این امر ناشی از وجود قابلیت فیلتر اداره کل از طریق کلیک بر روی محدوده ادارهکل در نقشه پهنه بندی است.
نتیجه گیری: روش پیشنهادی قابلیت اجرا بر روی انواع UI/UX داشبوردهای مختلف را دارد و می تواند برای ارزیابی بارشناختی آنها استفاده شود. به علاوه میتوان تحلیلهای آماری مانند نقشه داغ و مقایسه A/B روی دادههای حاصله انجام داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز دریافت: 1403/12/2 | پذیرش: 1404/6/23