Assadi M,  Shahmansouri N,  Mohammadi M,  Rezaie F,  Smetana J.  The Correlation Between Socio-Cultural Context and Adolescent-Parent Relationship in Iran.  Advances in Cognitive Sciences 2006; 7 (4) :28-35
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-176-fa.html     
                     
                    
                    اسعدی محمد،  شاه منصوری نازیلا،  محمدی محمدرضا،  رضاعی فرزین،  جی سمتانا جودیت. رابطه متغیرهای فرهنگی- اجتماعی و نحوه تعامل والدین با نوجوانان در ایران.  تازه های علوم شناختی. 1384; 7 (4) :28-35
URL: http://icssjournal.ir/article-1-176-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهرن، ایران. 
 2- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. 
 3- دانشگاه روچستر آمریکا،نیویورک، آمریکا. 
                    
                    
                    چکیده:       (3079 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی اثر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر شیوه تربیتی و تعامل والدین با نوجوانان بود.
روش: مطالعه توصیفی- مقطعی بوده، ۴۲۶ مادر از پنج منطقه شهری در تهران، اصفهان و خمینیشهر وارد مطالعه شدند. مقیاس فردگرایی- جمعگرایی و پرسشنامههای اقتدار تربیتی، تعارض والد- نوجوان و مشروعیت اقتدار والدین مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: شیوههای مستبدانه و آسانگیر در شهرهای کوچک، طبقات فقیر و خانوادههای سنتی، و شیوه مقتدرانه در شهرهای بزرگ، طبقات مرفه و خانوادههای دارای سبک زندگی مدرن شایعتر بود. تعارض بین والدین و نوجوانان در شیوه مقتدرانه کمتر و خفیفتر و در شیوه مستبدانه فراوان و شدید بود. شیوه مقتدرانه با پایبندی مادران به وضع مقررات در مورد مسایل متعارف همراه بود؛ برعکس شیوه آسانگیر با بیعلاقگی به وضع مقررات در این زمینهها مشخص میشد.
نتیجهگیری: ناهمگونی ارزشهای اجتماعی و فرهنگی در شیوه تربیتی خانوادههای ایرانی نمود مییابد و شیوه تربیتی مقتدرانه با سالمترین شکل روابط خانوادگی همراه است.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1384/6/26 | پذیرش: 1384/7/28 | انتشار: 1384/10/1