Assadi M, Shahmansouri N, Mohammadi M, Rezaie F, Smetana J. The Correlation Between Socio-Cultural Context and Adolescent-Parent Relationship in Iran. Advances in Cognitive Sciences 2006; 7 (4) :28-35
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-176-fa.html
اسعدی محمد، شاه منصوری نازیلا، محمدی محمدرضا، رضاعی فرزین، جی سمتانا جودیت. رابطه متغیرهای فرهنگی- اجتماعی و نحوه تعامل والدین با نوجوانان در ایران. تازه های علوم شناختی. 1384; 7 (4) :28-35
URL: http://icssjournal.ir/article-1-176-fa.html
1- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهرن، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- دانشگاه روچستر آمریکا،نیویورک، آمریکا.
چکیده: (2731 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی اثر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر شیوه تربیتی و تعامل والدین با نوجوانان بود.
روش: مطالعه توصیفی- مقطعی بوده، ۴۲۶ مادر از پنج منطقه شهری در تهران، اصفهان و خمینیشهر وارد مطالعه شدند. مقیاس فردگرایی- جمعگرایی و پرسشنامههای اقتدار تربیتی، تعارض والد- نوجوان و مشروعیت اقتدار والدین مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: شیوههای مستبدانه و آسانگیر در شهرهای کوچک، طبقات فقیر و خانوادههای سنتی، و شیوه مقتدرانه در شهرهای بزرگ، طبقات مرفه و خانوادههای دارای سبک زندگی مدرن شایعتر بود. تعارض بین والدین و نوجوانان در شیوه مقتدرانه کمتر و خفیفتر و در شیوه مستبدانه فراوان و شدید بود. شیوه مقتدرانه با پایبندی مادران به وضع مقررات در مورد مسایل متعارف همراه بود؛ برعکس شیوه آسانگیر با بیعلاقگی به وضع مقررات در این زمینهها مشخص میشد.
نتیجهگیری: ناهمگونی ارزشهای اجتماعی و فرهنگی در شیوه تربیتی خانوادههای ایرانی نمود مییابد و شیوه تربیتی مقتدرانه با سالمترین شکل روابط خانوادگی همراه است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1384/6/26 | پذیرش: 1384/7/28 | انتشار: 1384/10/1