دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1384 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 28-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assadi M, Shahmansouri N, Mohammadi M, Rezaie F, Smetana J. The Correlation Between Socio-Cultural Context and Adolescent-Parent Relationship in Iran. Advances in Cognitive Sciences. 2006; 7 (4) :28-35
URL: http://icssjournal.ir/article-1-176-fa.html
اسعدی محمد، شاه منصوری نازیلا، محمدی محمدرضا، رضاعی فرزین، جی سمتانا جودیت. رابطه متغیرهای فرهنگی- اجتماعی و نحوه تعامل والدین با نوجوانان در ایران. تازه های علوم شناختی. 1384; 7 (4) :28-35

URL: http://icssjournal.ir/article-1-176-fa.html


1- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهرن، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- دانشگاه روچستر آمریکا،نیویورک، آمریکا.
چکیده:   (1812 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی اثر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر شیوه تربیتی و تعامل والدین با نوجوانان بود.
روش: مطالعه توصیفی- مقطعی بوده، ۴۲۶ مادر از پنج منطقه شهری در تهران، اصفهان و خمینی‌شهر وارد مطالعه شدند. مقیاس فردگرایی- جمع‌گرایی و پرسشنامه‌‌های اقتدار تربیتی، تعارض والد- نوجوان و مشروعیت اقتدار والدین مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: شیوه‌های مستبدانه و آسان‌گیر در شهرهای کوچک، طبقات فقیر و خانواده‌های سنتی، و شیوه مقتدرانه در شهرهای بزرگ، طبقات مرفه و خانواده‌های دارای سبک زندگی مدرن شایع‌تر بود. تعارض بین والدین و نوجوانان در شیوه مقتدرانه کمتر و خفیف‌تر و در شیوه مستبدانه فراوان و شدید بود. شیوه مقتدرانه با پایبندی مادران به وضع مقررات در مورد مسایل متعارف همراه بود؛ برعکس شیوه آسان‌گیر با بی‌علاقگی به وضع مقررات در این زمینه‌ها مشخص می‌شد.
نتیجه‌گیری: ناهمگونی ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی در شیوه تربیتی خانواده‌های ایرانی نمود می‌یابد و شیوه تربیتی مقتدرانه با سالم‌ترین شکل روابط خانوادگی همراه است.
متن کامل [PDF 253 kb]   (750 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1384/6/26 | پذیرش: 1384/7/28 | انتشار: 1384/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb