Nahid F, Talkhabi M, Barkhordari R. Presentation of knowledge conception: Teachers trainee metaphorical perception study; Tehran teacher training college’s cases
camps. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (2) :93-107
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1689-fa.html
ناهید فاطمه، تلخابی محمود، برخورداری رمضان. مطالعه بازنمایی ادراک استعاری از مفهوم "دانش" دانشجو_معلمان: مطالعه موردی پردیسهای شهر تهران. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (2) :93-107
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1689-fa.html
1- کارشناس ارشد، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه فلسفه تربیت، دانشکده روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی، تهران، ایران
چکیده: (843 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه تحلیل درک دانشجو_معلمان از مفهوم "دانش" توسط بررسی استعاره است. مشارکتکنندگان دانشجو_معلمان رشتههای مختلف و دارای شرط: گذراندن دوره کارورزی، بودند.
روش کار: روش کیفی پدیدارشناسی است؛ ابتدا اجرای مصاحبههای پایلوت انجام شد، سپس بر اساس آن مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام گرفت و در آخر طبقات استعاری از صداهای ذخیره شده، استخراج شدند. همچنین محتوای مصاحبهها توسط اساتید مجرب در پژوهشهای کیفی و پدیدارشناسی مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: از طریق تحلیل دادهها 339 استعاره از متن مصاحبهها و در مجموع نگاشتهای استخراج شده در دو طبقه: الف) بازنماییهای استعاری سه سطح در حوزه مبدأ (زنجیره بزرگ هستی و زنجیره بزرگ گسترده) و (رویدادها)، ب) بازنماییهای استعاری در سه نقش (هستیشناسانه، جهت و ساختاری) استخراج شدند که به ترتیب بیشترین بسامد آن طبقات عبارتاند از: ابزار، شیء، غذا، حرکت، مسیر، زمان، مکان، ماده، گیاه، ساختمان، سلامتی، انسان، بالا، روشنایی و نیرو. در این میان حوزههای مبدأ "به دست آوردن"، "کسب کردن" و "رسیدن" بیشترین کاربرد را داشتند.
نتیجهگیری: تحلیل دادهها نظریه استعاره مفهومی Lakoff و Johnson(1980) را حمایت میکند و استعارههای کاربردی دانشجو_معلمان در چهار طبقه: الف) دانش درون ذهن فرد فعال قرار دارد، ب) دانش بیرون از ذهن فرد قرار دارد (یادگیرنده منفعل)، ج) دانش بیرون از ذهن فرد قرار دارد (یادگیرنده فعال) و د) دانش از درون به بیرون در ارتباط است، به تفسیر درآمد. به علاوه ادراک استعاری آنها بر اساس استعاره غالب دیدگاه غالب آموزشگرایی را نشان داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1403/3/23 | پذیرش: 1403/6/6 | انتشار: 1403/8/13