XML English Abstract Print


1- موسسه آموزش عالی علوم شناختی
2- دانشگاه فرهنگیان، گروه مدیریت آموزشی
3- دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی،گروه فلسفه تربیت
چکیده:   (107 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه تحلیل درک دانشجو-معلمان از مفهوم "دانش" توسط بررسی استعاره است. مشارکت‌کنندگان دانشجو-معلمان رشتههای مختلف و دارای شرط: گذراندن دوره کارورزی، بودند.
روش کار: روش کیفی پدیدارشناسی است؛ ابتدا اجرای مصاحبههای پایلوت انجام شد، سپس بر اساس آن مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام گرفت و در آخر طبقات استعاری از صداهای ذخیره‌شده، استخراج شدند. همچنین محتوای مصاحبهها توسط اساتید مجرب در پژوهش‌های کیفی و پدیدارشناسی موردبررسی قرار گرفتند.
یافته ها: از طریق تحلیل دادهها 339 استعاره از متن مصاحبه‌ها و درمجموع نگاشت‌های استخراج‌شده در دو طبقه: الف- بازنمایی‌های استعاری سه سطح در حوزه مبدأ (زنجیره بزرگ هستی و زنجیره بزرگ گسترده) و (رویدادها) ب- بازنمایی‌های استعاری در سه نقش (هستی شناسانه، جهتی و ساختاری) استخراج شدند که به ترتیب بیشترین بسامد آن طبقات عبارت‌اند از: ابزار، شی‌ء، غذا، حرکت، مسیر، زمان، مکان، ماده، گیاه، ساختمان، سلامتی، انسان، بالا، روشنایی، نیرو. در این میان حوزههای مبدأ "به دست آوردن"، "کسب کردن" و "رسیدن" بیشترین کاربرد را داشتند.
 نتیجه‌گیری: تحلیل دادهها نظریه استعاره مفهومی Lakoff و  Johnson(1980) را حمایت می‌کند و استعارههای کاربردی دانشجو-معلمان در چهار طبقه: الف) دانش درون ذهن فرد فعال قرار دارد، ب) دانش بیرون از ذهن فرد قرار دارد (یادگیرنده منفعل)، ج) دانش بیرون از ذهن فرد قرار دارد (یادگیرنده فعال)، د) دانش از درون به بیرون در ارتباط است، به تفسیر درآمد. بعلاوه ادراک استعاری آن‌ها بر اساس استعاره غالب دیدگاه غالب آموزش گرایی را نشان داد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1403/3/23 | پذیرش: 1403/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb