Senobar L, Atadokht A, Narimani M, Hajloo N. Comparison of the effect of transcranial direct current stimulation of the brain from the skull and psychodrama on psychological distress in adolescents with mild traumatic brain injury. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (2) :16-30
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1664-fa.html
صنوبر لیلی، عطادخت اکبر، نریمانی محمد، حاجلو نادر. مقایسه تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه و رواننمایشگری بر آشفتگی روانشناختی در نوجوانان دارای ضربههای مغزی خفیف. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (2) :16-30
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1664-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (1454 مشاهده)
مقدمه: ضربه مغزی آسیبزا با شیوع بالا از مهمترین علل ناتوانیهای طولانی مدت محسوب میشود. هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه(tDCS) و رواننمایشگری بر آشفتگی روانشناختی در نوجوانان دارای ضربههای مغزی خفیف (mTBI) بود.
روش کار: روش این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیشآزمون_پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. از بین تمامی نوجوانان دارای آسیب مغزی خفیف که در نیمه دوم سال 1401 به بیمارستان فاطمی شهر اردبیل مراجعه کرده بودند، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 45 نفر که در مقیاس کمای گلاسکو نمره 15-13 کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفره ( دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) Lovibond و Lovibond (1995) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکوا) در فضای نرمافزار SPSS نسخه 25 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای به دست آمده از تحلیل کوواریانس حاکی از تفاوت معنادار بین گروهها در مراحل پسآزمون وپیشآزمون بود. هر دو روش مداخله موجب کاهش آشفتگی روانشناختی نوجوانان شدند. همچنین بین میزان نمرات آشفتگی روانشناختی گروه آزمایش تحریک فراجمجمهای مغز با گروه رواننمایشگری تفاوت معنادار وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، مداخلههای درمانی تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه و رواننمایشگری به عنوان شیوههای مکمل در درمان نوجوانان دارای آسیبهای مغزی خفیف توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1402/11/26 | پذیرش: 1403/5/31 | انتشار: 1403/8/13