Kamran F, Abbasi G, Hassanzadeh R. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on life satisfaction, future anxiety, and perceived stress in gifted students. Advances in Cognitive Sciences 2024; 25 (4) :33-47
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1657-fa.html
کامران فاطمه، عباسی قدرتاله، حسن زاده رمضان. اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر رضایت از زندگی، اضطراب آینده و استرس ادراک شده در دانشآموزان تیزهوش. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (4) :33-47
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1657-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3- استاد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده: (1664 مشاهده)
مقدمه: افزایش رضایت از زندگی، کاهش اضطراب و استرس در دانشآموزان تیزهوش از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور میتوان روشهای درمانی مختلفی را به کار برد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر رضایت از زندگی، اضطراب آینده و استرس ادراک شده در دانشآموزان تیزهوش بود.
روش کار: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و مرحله پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل یکی از دبیرستانهای دخترانه استعدادهای درخشان فرزانگان متوسطه اول و متوسطه دوم در سال تحصیلی 1402-1401 در مازندران بود که تعداد آنها 187 نفر بود. تعداد 30 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. دانشآموزان، پرسشنامه رضایت از زندگی، اضطراب آینده و استرس ادراک شده را در سه نوبت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای درمان شناختی رفتاری بر اساس پروتکل Mahasneh (۲۰۲۲) دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش تحلیل اندازهگیری مکرر و با نرمافزار SPSS-22 تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری در گروه آزمایش، باعث افزایش رضایت از زندگی در پسآزمون و مرحله پیگیری نسبت به پیشآزمون شده است (0/05>P). همچنین میانگین نمرات اضطراب آینده و استرس ادراک شده در پیشآزمون به نسبت به پسآزمون و مرحله پیگیری در گروه آزمایش، کاهش یافت (0/05>P).
نتیجهگیری: درمان شناختی رفتاری در دانشآموزان تیزهوش، با افزایش رضایت از زندگی، کاهش اضطراب آینده و استرس ادراک شده همراه بود. نتایج این پژوهش میتواند به سازمانهای آموزشی کمک کند تا از طریق گنجاندن مفاهیم مداخله شناختی رفتاری در کتب درسی دانشآموزان تیز هوش منجر به بهبود سلامت روانشناختی آنان گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1402/11/1 | پذیرش: 1403/1/19 | انتشار: 1403/2/3