دوره 25، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 25 شماره 2 صفحات 43-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2- استادیار سنجش و اندازه‌گیری، گروه روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
3- گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (466 مشاهده)
مقدمه: توانمندسازی مدیران مدارس در راستای بهبود شناخت اجتماعی و سرمایه روان­‌شناختی آنان، یکی از برنامه‌های مؤثر در کاهش چالش‌های محیط کاری‌شان محسوب می‌شود؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد در شناخت اجتماعی و سرمایه روان­‌شناختی مدیران بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه­‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران مدارس شهر یاسوج در سال تحصیلی 1401-1400 بودند، که 30 نفر واجد شرایط به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌ طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) قرار گرفتند، و به مقیاس شناخت اجتماعی نجاتی و همکاران (۱۳۹۷) و سرمایه روان­‌شناختی Luthans و همکاران (2007) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شرکت کردند، اما گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد نمرات شناخت اجتماعی و سرمایه روان­‌شناختی در گروه آزمایش در مرحله پس‌آزمون به ‌طور معنادار افزایش‌یافته است (001/0>P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد تأثیر معناداری در بهبود شناخت اجتماعی و سرمایه روان­‌شناختی مدیران مدارس داشت؛ بنابراین می­‌توان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را روشی مناسب برای افزایش شناخت اجتماعی و سرمایه روان­‌شناختی مدیران و کارکنان مدارس در نظر گرفت.

 
متن کامل [PDF 908 kb]   (153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1401/12/20 | پذیرش: 1402/3/31 | انتشار: 1402/6/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.