Hosseininik S S, Rasoly S Y, Sadeghi M, Salmabadi M. The effectiveness of acceptance and commitment therapy in social cognition and psychological capital. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (2) :30-43
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1532-fa.html
حسینینیک سید سلیمان، رسولی سید یوسف، صادقی میثم، سلمآبادی مجتبی. اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی مدیران مدارس. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (2) :30-43
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1532-fa.html
1- استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2- استادیار سنجش و اندازهگیری، گروه روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
3- گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (1022 مشاهده)
مقدمه: توانمندسازی مدیران مدارس در راستای بهبود شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی آنان، یکی از برنامههای مؤثر در کاهش چالشهای محیط کاریشان محسوب میشود؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد در شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی مدیران بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران مدارس شهر یاسوج در سال تحصیلی 1401-1400 بودند، که 30 نفر واجد شرایط به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) قرار گرفتند، و به مقیاس شناخت اجتماعی نجاتی و همکاران (۱۳۹۷) و سرمایه روانشناختی Luthans و همکاران (2007) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شرکت کردند، اما گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد نمرات شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون به طور معنادار افزایشیافته است (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد تأثیر معناداری در بهبود شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی مدیران مدارس داشت؛ بنابراین میتوان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را روشی مناسب برای افزایش شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی مدیران و کارکنان مدارس در نظر گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1401/12/20 | پذیرش: 1402/3/31 | انتشار: 1402/6/29