Ethics code: IR.UT.ICSS.REC.1399.010
Rafiee Tari N, Moradi A, Rezapour T, Sadeghi M. Comparison of the effectiveness of mindfulness and transcranial direct current stimulation on social cognition (empathy) in children with attention deficit-hyperactivity disorder. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (2) :44-58
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1491-fa.html
رفیعی طاری ندا، مرادی علیرضا، رضاپور تارا، صادقی میثم. مقایسه اثربخشی ذهنآگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر همدلی درکودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (2) :44-58
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1491-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، دانشگاه شهید بهشتی و موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده: (397 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه/بیش فعالی شایعترین نوع اختلال عصب تحولی در کودکان است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله ذهنآگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر شناخت اجتماعی (مولفه همدلی) در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر در قالب یک طرح آزمایشی چند گروهی با پیشآزمون و پسآزمون به همراه گروه کنترل و پیگیری انجام شد. جامعه این مطالعه شامل دانشآموزان دارای نقص توجه/بیش فعالی ارجاعی به مراکز توانبخشی شهر تهران در بهار و تابستان 14۰۰ بودند که از بین آنها ۴۵ نفر با تشخیص اولیه اختلال نقص توجه/بیش فعالی با روش نمونهگیری در دسترس (همتاسازی سن و جنس) انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در سه گروه ۱۵ نفری ذهنآگاهی، تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای و کنترل غیرفعال قرار گرفتند. در این پژوهش ۱۵ جلسه آموزش به گروه مداخله ذهنآگاهی ارائه شد. در گروه مداخله تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای ۱۲ جلسه با شدت جریان ۱ میلیآمپر و با مدت زمان۱۰ دقیقه برای دانشآموزان استفاده شد. برای سنجش همدلی از پرسشنامه Auyeung و همکاران (۲۰۰۹) استفاده شد و یافتهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته از طریق نرمافزار SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاکی از تاثیر معنادار هر دو مداخله بر همدلی بود (0/001> P). باتوجه به یافتههای به دست آمده هر چند مداخله ذهنآگاهی باعث بهبود سطح همدلی شد؛ ولی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر همدلی بیشتر بود.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دست آمده در مطالعه حاضر، این مداخلات جهت بهبود سطح همدلی دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی میتواند مورد استفاده پژوهشگران و درمانگران قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1401/9/9 | پذیرش: 1401/11/30 | انتشار: 1402/6/29