دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 73-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم شناختی، گروه طراحی خلاقیت، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران
2- دانشیار گروه طراحی ‌صنعتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده:   (840 مشاهده)
مقدمه: امروزه بازی‌های گوشی‌های هوشمند به یکی از پرطرفدارترین روش‌های سرگرمی و بازی در بین همه سنین تبدیل شده و هر روز بر تنوع آنها افزوده می‌شود. افراد زمان بسیاری را صرف این بازی‌ها می‌کنند و از آنها تأثیر می‌پذیرند. در این مطالعه سعی شده است به بررسی ویژگی‌هایی که احساسات مختلف بازیکنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا یک بازی برای مخاطبین خود جذاب باشد پرداخته شود، تا در طراحی بازی‌ها به کار برده شود و امکان جذب مخاطبین بیشتری برای باز‌های هدفند به وجود آید.
روش کار: این مطالعه بر روی پنج رده سنی مختلف با حجم نمونه کلی 142 نفر، که از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی ساده به ‌دست آمدند، صورت گرفت و از روش مهندسی‌کانسی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج به‌ دست آمده توسط نرم‌افزار Excel تحلیل گردید و ارتباط بین سبک‌های متفاوت بازی‌ها و احساساتی که این بازی‌ها در بازیکنان ایجاد می‌کنند مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: طبق نتایج به دست‌ آمده در این مطالعه، در همه گروه‌ها کلمه سرگرم شدن تقریبا بالاترین امتیاز و کلمه ترس، خشونت و ناامیدی کمترین امتیاز را داشتند و کلمات کانسی در بازی Call of duty در بین همه رده‌های سنی دارای بیشترین امتیاز بود.
نتیجه‌گیری: جذابیت بازی Call of duty نشان می‌دهد تعاملات اجتماعی، شبیه‌سازی دنیای واقعی و گرافیک و صدا احساسات بازیکنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، و سبب افزایش علاقه بازیکن می‌شود. پیشنهاد می‌شود که طراحی بازی‌ها در پلتفرم‌های مختلف از لحاظ عصب­شناسی نیز مورد بررسی قرار گیرند.
متن کامل [PDF 1771 kb]   (341 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1401/2/15 | پذیرش: 1401/7/27 | انتشار: 1401/11/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.