Banari N, Entezari Khorasani Z, Balali M. The effect of training schedule and attentional focus instructions on executive function in the elderly. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (2) :13-28
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1417-fa.html
1- دانشجو دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران
2- استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده: (1242 مشاهده)
مقدمه: سالمندی فرایندی است که باعث ایجاد تغییرات اساسی در سیستمهای مختلف بدن و انحطاط آنها میگردد. چنین تغییراتی منجر به کاهش شدید در عملکردهای حرکتی و خصوصا شناختی در سالمندان میگردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آرایش تمرین و دستورالعملهای کانون توجه بر کارکردهای اجرایی در سالمندان بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 60 سالمند با دامنه سنی 60 تا 80 سال (میانگین: 23/74، انحراف معیار: 97/4) به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه تجربی (تمرین متغیر+توجه بیرونی، تمرین متغیر+توجه درونی، تمرین ثابت+توجه بیرونی و تمرین ثابت+توجه درونی) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، هدف دارت طراحی شده بر روی دیوار جهت تمرین، آزمون استروپ و آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین جهت ارزیابی کارکردهای اجرایی بود. مداخله تمرینی شامل 300 کوشش پرتاب دارت در 10 جلسه (سه بلوک 10 کوششی هر جلسه) با توجه به شرایط تمرینی ثابت و متغیر، و کانون توجه درونی و بیرونی بود. دادههای کارکردهای اجرایی نیز در دو مرحله پیشآزمون و پس از تمرین دارت ثبت گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که تمامی گروههای تحقیق بر بهبود کارکردهای اجرایی در سالمندان تاثیر معناداری داشتند؛ اما، از بین گروههای تحقیق گروه ترکیبی کانون توجه بیرونی+تمرین متغیر بهبود بیشتری را در خرده آزمونهای استروپ و ویسکانسین سالمندان ایجاد کردند (05/0=P).
نتیجهگیری: در کل میتوان گفت که استفاده از دستورالعملهای کانون توجه به صورت بیرونی همراه با تمرین به صورت متغیربه عنوان یک روش سودمند کارکردهای اجرایی سالمندان توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1401/2/7 | پذیرش: 1401/3/11 | انتشار: 1401/5/20