دوره 24، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 28-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banari N, Entezari Khorasani Z, Balali M. The effect of training schedule and attentional focus instructions on executive function in the elderly. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (2) :13-28
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1417-fa.html
بناری ناهید، انتظاری خراسانی زهرا، بلالی مرضیه. تاثیر آرایش تمرین و دستورالعمل‌های کانون توجه بر کارکردهای اجرایی در سالمندان. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (2) :13-28

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1417-fa.html


1- دانشجو دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران
2- استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده:   (1242 مشاهده)
مقدمه: سالمندی فرایندی است که باعث ایجاد تغییرات اساسی در سیستم‌­های مختلف بدن و انحطاط آنها می‌­گردد. چنین تغییراتی منجر به کاهش شدید در عملکردهای حرکتی و خصوصا شناختی در سالمندان می­‌گردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آرایش تمرین و دستورالعمل­‌های کانون توجه بر کارکردهای اجرایی در سالمندان بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش‌­آزمون_پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 60 سالمند با دامنه سنی 60 تا 80 سال (میانگین: 23/74، انحراف معیار: 97/4) به روش نمونه‌­گیری داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه تجربی (تمرین متغیر+توجه بیرونی، تمرین متغیر+توجه درونی، تمرین ثابت+توجه بیرونی و تمرین ثابت+توجه درونی) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، هدف دارت طراحی شده بر روی دیوار جهت تمرین، آزمون استروپ و آزمون مرتب کردن کارت­‌های ویسکانسین جهت ارزیابی کارکردهای اجرایی بود. مداخله تمرینی شامل 300 کوشش پرتاب دارت در 10 جلسه (سه بلوک 10 کوششی هر جلسه) با توجه به شرایط تمرینی ثابت و متغیر، و کانون توجه درونی و بیرونی بود. داده‌­های کارکردهای اجرایی نیز در دو مرحله پیش‌­آزمون و پس از تمرین دارت ثبت گردید.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد که تمامی گروه­‌های تحقیق بر بهبود کارکردهای اجرایی در سالمندان تاثیر معناداری داشتند؛ اما، از بین گروه­‌های تحقیق گروه ترکیبی کانون توجه بیرونی+تمرین متغیر بهبود بیشتری را در خرده آزمون­‌های استروپ و ویسکانسین سالمندان ایجاد کردند (05/0=P).
نتیجه‌­گیری: در کل می­‌توان گفت که استفاده از دستورالعمل­‌های کانون توجه به صورت بیرونی همراه با تمرین به صورت متغیربه عنوان یک روش سودمند کارکردهای اجرایی سالمندان توصیه می­‌شود.
متن کامل [PDF 927 kb]   (446 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1401/2/7 | پذیرش: 1401/3/11 | انتشار: 1401/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb