دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 147-131 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kakolvand Z, Hassanaabadi H. Phonological processing model in children with dyslexia and dyscalculia: Comorbidity factor or differentiating component. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (3) :131-147
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1352-fa.html
کاکولوند زهرا، حسن‌آبادی حمیدرضا. مدل پردازش واج شناختی در کودکان با اختلال خواندن و اختلال ریاضی: عامل همبودی یا مؤلفه افتراق‌ساز. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (3) :131-147

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1352-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- دانشیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (888 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تمایز یا همبودی شناختی دانش­‌آموزان با اختلال خواندن و اختلال ریاضی در متغیرهای مدل پردازش واج‌­شناختی شامل آگاهی واج‌­شناختی، حافظه کوتاه مدت واج‌­شناختی و نامیدن سریع خودکار انجام شد.
روش کار: شرکت­کنندگان 30 دانش­آموز دوره دوم ابتدایی (15 نفر دختر و 15 نفر پسر) بودند که با توجه به ارجاع یا عدم ارجاع آنها به مراکز اختلالات یادگیری و همچنین بر پایه ملاک­های اختلال یادگیری ویژه در DSM-V و با توجه به نمراتشان در مقیاس ارزیابی ناتوانی یادگیری LDES-4 در سه گروه اختلال خواندن (10)، اختلال ریاضی (10) و بهنجار (10) قرار گرفتند. سپس، همه افراد به صورت فردی به برخی از خرده­آزمون­های نسخه ایرانی مقیاس هوشی وکسلر کودکان-ویرایش 5 و ویرایش سوم آزمون رشد زبان کودکان پاسخ دادند.
یافته­‌ها: نتایج تحلیل واریانس­‌ها نشان داد دو گروه اختلالی در دو متغیر آگاهی واج­‌شناختی شامل تولید واج و تولید کلمه عملکردی مشابه و نسبت به گروه عادی عملکردی متمایز داشتند و تفاوت معنا­­دار بود. اگرچه در تمایزگذاری کلمه نیز الگوی پاسخ به همین منوال بود؛ اما، تفاوت دو گروه اختلالی و عادی به سطح معنا­داری نرسید. در متغیر توالی عدد-حرف از حافظه کوتاه مدت واج‌­شناختی عملکرد دو گروه اختلالی با یکدیگر و با گروه عادی به گونه معنا­­دار متفاوت بود. در نهایت، در متغیرهای نامیدن سریع خودکار شامل سرعت نامیدن سواد و کمیت و همچنین متغیر فراخنای عددی از حافظه کوتاه مدت واج­شناختی بین دو گروه اختلالی و بین گروه اختلالی با گروه عادی تفاوت نمرات بارز و معنا­دار نبود.
نتیجه­‌گیری: به نظر می­رسد در مدل پردازش واج‌­شناختی مولفه آگاهی واج‌­شناختی به عنوان عامل همبودی و مولفه حافظه کاری (نه ظرفیت) واج‌­شناختی به عنوان عامل افتراق بین دو گروه اختلال خواندن و اختلال ریاضی باشد؛ اگرچه، در این زمینه به پژوهش­‌های بیشتری نیاز داریم.

 
متن کامل [PDF 942 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/8/14 | پذیرش: 1401/3/19 | انتشار: 1401/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb