Kakolvand Z, Hassanaabadi H. Phonological processing model in children with dyslexia and dyscalculia: Comorbidity factor or differentiating component. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (3) :131-147
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1352-fa.html
کاکولوند زهرا، حسنآبادی حمیدرضا. مدل پردازش واج شناختی در کودکان با اختلال خواندن و اختلال ریاضی: عامل همبودی یا مؤلفه افتراقساز. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (3) :131-147
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1352-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (1442 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تمایز یا همبودی شناختی دانشآموزان با اختلال خواندن و اختلال ریاضی در متغیرهای مدل پردازش واجشناختی شامل آگاهی واجشناختی، حافظه کوتاه مدت واجشناختی و نامیدن سریع خودکار انجام شد.
روش کار: شرکتکنندگان 30 دانشآموز دوره دوم ابتدایی (15 نفر دختر و 15 نفر پسر) بودند که با توجه به ارجاع یا عدم ارجاع آنها به مراکز اختلالات یادگیری و همچنین بر پایه ملاکهای اختلال یادگیری ویژه در DSM-V و با توجه به نمراتشان در مقیاس ارزیابی ناتوانی یادگیری LDES-4 در سه گروه اختلال خواندن (10)، اختلال ریاضی (10) و بهنجار (10) قرار گرفتند. سپس، همه افراد به صورت فردی به برخی از خردهآزمونهای نسخه ایرانی مقیاس هوشی وکسلر کودکان-ویرایش 5 و ویرایش سوم آزمون رشد زبان کودکان پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانسها نشان داد دو گروه اختلالی در دو متغیر آگاهی واجشناختی شامل تولید واج و تولید کلمه عملکردی مشابه و نسبت به گروه عادی عملکردی متمایز داشتند و تفاوت معنادار بود. اگرچه در تمایزگذاری کلمه نیز الگوی پاسخ به همین منوال بود؛ اما، تفاوت دو گروه اختلالی و عادی به سطح معناداری نرسید. در متغیر توالی عدد-حرف از حافظه کوتاه مدت واجشناختی عملکرد دو گروه اختلالی با یکدیگر و با گروه عادی به گونه معنادار متفاوت بود. در نهایت، در متغیرهای نامیدن سریع خودکار شامل سرعت نامیدن سواد و کمیت و همچنین متغیر فراخنای عددی از حافظه کوتاه مدت واجشناختی بین دو گروه اختلالی و بین گروه اختلالی با گروه عادی تفاوت نمرات بارز و معنادار نبود.
نتیجهگیری: به نظر میرسد در مدل پردازش واجشناختی مولفه آگاهی واجشناختی به عنوان عامل همبودی و مولفه حافظه کاری (نه ظرفیت) واجشناختی به عنوان عامل افتراق بین دو گروه اختلال خواندن و اختلال ریاضی باشد؛ اگرچه، در این زمینه به پژوهشهای بیشتری نیاز داریم.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1400/8/14 | پذیرش: 1401/3/19 | انتشار: 1401/8/24