XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (46 مشاهده)
چکیده
مقدمه: مطابق ادبیات، نقص در مدل پردازش واج شناختی مشخصه اصلی افراد دیسلکسیا است، اما برای افراد دیسکلکولیا در حوزه­ پردازش واج شناختی نتایج پژوهش­ها متناقض است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تمایز یا همبودی شناختی دانش­آموزان با دیسلکسیا و دیسکلکولیا در متغیرهای مدل پردازش واج شناختی شامل آگاهی واج شناختی، حافظه کوتاه مدت واج شناختی و نامیدن سریع خودکار انجام شد.
روش کار: شرکت­کنندگان 30 دانش­آموز دوره دوم ابتدایی (15 نفر دختر و 15 نفر پسر) بودند که باتوجه به ارجاع یا عدم ارجاع آنها به مراکز اختلالات یادگیری و همچنین بر پایه ملاک­های اختلال یادگیری ویژه در DSM-V  و براساس مقیاس ارزیابی ناتوانی یادگیری LDES-4 در سه گروه دیسلکسیا (10)، دیسکلکولیا (10) و بهنجار (10) قرار گرفتند. سپس، همه افراد به صورت فردی به برخی از خرده­آزمون­های نسخه ایرانی مقیاس هوشی وکسلر کودکان-ویرایش 5 و ویرایش سوم آزمون رشد زبان کودکان پاسخ دادند.
یافته­ها: نتایج تحلیل واریانس­ها نشان داد دو گروه اختلالی در دو متغیر آگاهی واج­شناختی شامل تولید واج و تولید کلمه عملکردی مشابه و نسبت به گروه عادی عملکردی متمایز و معنی­دار داشتند. اگرچه در تمایزگذاری کلمه نیز الگوی پاسخ همین حالت بود؛ اما، در مقایسه گروه اختلالی و عادی تفاوت به سطح معنی­داری نرسید. در متغیرهای نامیدن سریع خودکار شامل سرعت نامیدن سواد و کمیت و همچنین متغیر فراخنای عددی از حافظه کوتاه مدت واج­شناختی بین دو گروه اختلالی و بین گروه اختلالی با گروه عادی تفاوت نمرات بارز و معنی­دار نبود. در نهایت، نتایج نشان داد در متغیر توالی عدد- حرف از حافظه کوتاه مدت واج­شناختی عملکرد دو گروه اختلالی با یکدیگر و با گروه عادی به گونه معنی­دار متفاوت است.
نتیجه­گیری: به نظر می­رسد تنها مولفه آگاهی واج­شناختی مدل پردازش واج­شناختی شاید بتواند به عنوان عامل همبودی بین دو گروه اسپسیفایر دیسلکسیا و دیسکلکولیا باشد. در این زمینه، بر اساس دو مولفه حافظه کوتاه مدت واج­شناختی و نامیدن سریع خودکار به پژوهش­های بیشتری نیازمند داریم.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/8/14 | پذیرش: 1401/3/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb