دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1382 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 44-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mashayekhi M, Borj Ali A. Internet Use and Feeling of Loneliness Among High School Students . Advances in Cognitive Sciences. 2003; 5 (1) :39-44
URL: http://icssjournal.ir/article-1-135-fa.html
مشایخ مریم، برجعلی احمد. بررسی رابطه احساس تنهایی با نوع استفاده از اینترنت در گروهی از دانش آموزان دبیرستانی . تازه های علوم شناختی. 1382; 5 (1) :44-39

URL: http://icssjournal.ir/article-1-135-fa.html


1- دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (2262 مشاهده)

هدف: این پژوهش به بررسی رابطه احساس تنهایی (تجربه ذهنی ناخوشایندی که در صورت بروز نقص جدی در شبکه ارتباطی اجتماعی شخص اتفاق می‌افتد) با چت کردن (گفتگو از راه پیوستن به شبکه اینترنت) و استفاده آموزشی از اینترنت پرداخته است.
روش: برای این منظور، در سال تحصیلی ۸۲-۱۳۸۱ به روش نمونه‌گیری تصادفی از دو دبیرستان منطقه ۸ تهران ۴۲ دانش‌آموز دختر و ۳۱ دانش‌آموز پسر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، نسخه سوم مقیاس احساس تنهایی UCLA، پرسشنامه‌ای جهت تعیین نوع استفاده آزمودنی‌ها از اینترنت بود.
یافته‌ها: بین احساس تنهایی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی و چت کردن با اینترنت رابطه معنی‌داری وجود داشت. این نوع رابطه در مورد دانش آموزان پسر دبیرستانی تأیید نشد. بین احساس تنهایی و استفاده آموزشی از اینترنت، رابطه معنی‌داری دیده نشد.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه ارتباط بین احساس تنهایی و چت کردن را نشان می‌دهد. البته برای اینکه مشخص شود که آیا این دو می‌توانند رابطه علت و معلولی داشته باشند، باید مطالعات بیشتری بشود.

متن کامل [PDF 216 kb]   (975 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/9/1 | پذیرش: 1381/11/1 | انتشار: 1382/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb