هدف: این پژوهش به بررسی رابطه احساس تنهایی (تجربه ذهنی ناخوشایندی که در صورت بروز نقص جدی در شبکه ارتباطی اجتماعی شخص اتفاق میافتد) با چت کردن (گفتگو از راه پیوستن به شبکه اینترنت) و استفاده آموزشی از اینترنت پرداخته است.
روش: برای این منظور، در سال تحصیلی ۸۲-۱۳۸۱ به روش نمونهگیری تصادفی از دو دبیرستان منطقه ۸ تهران ۴۲ دانشآموز دختر و ۳۱ دانشآموز پسر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، نسخه سوم مقیاس احساس تنهایی UCLA، پرسشنامهای جهت تعیین نوع استفاده آزمودنیها از اینترنت بود.
یافتهها: بین احساس تنهایی در دانشآموزان دختر دبیرستانی و چت کردن با اینترنت رابطه معنیداری وجود داشت. این نوع رابطه در مورد دانش آموزان پسر دبیرستانی تأیید نشد. بین احساس تنهایی و استفاده آموزشی از اینترنت، رابطه معنیداری دیده نشد.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه ارتباط بین احساس تنهایی و چت کردن را نشان میدهد. البته برای اینکه مشخص شود که آیا این دو میتوانند رابطه علت و معلولی داشته باشند، باید مطالعات بیشتری بشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |