Research code: 7756
Ethics code: -
Clinical trials code: -

XML English Abstract Print


پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده:   (131 مشاهده)
مقدمه: نوشتار توصیفی یکی از پیچیده ­ترین تکالیف کتاب فارسی نگارش پایه ششم دوره دبستان است. هدف اصلی پژوهش، افزون بر طراحی بسته آموزشی منظرگزینی شامل عوامل موثر بر گزینش زمینه-نگاره و منظر، بررسی تأثیر آموزش آن بر نگارش دانش­ آموزان پایه­ ی ششم دبستان بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش­ آموزان دختر و پسر پایه ششم دوره ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که از میان آنان 40 دانش ­آموز به روش نمونه ­گیری تصادفی ساده انتخاب و در گروه­ های 20 نفره آزمایش و کنترل جای گرفتند. ابزار پژوهش بسته آموزشی محقق­ ساخته شامل محتوای آموزشی بود که اجرای آن با کاربست رویکرد تکلیف­ محور روی گروه آزمایش صورت پذیرفت و گروه کنترل با داده ­های آموزشی آموزگار آموزش دیدند. 13جلسه­ به­ صورت 45-60 دقیقه­ ای، هفته­ ای دو بار برگزاری شد. برای ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی، یک آزمون ده پرسشیِ محقق ­ساخته در اختیار دانش ­آموزان قرار گرفت و نتایج با نرم­ افزار SPSS 26 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها: یافته­ ها نشان داد بسته آموزشی فرایندهای تعبیریِ منظر و نگاره-زمینه بر نگارش توصیفی دانش ­آموزان تأثیر دارد. به عبارت دیگر، نگارش دانش ­آموزانی که در جلسات آموزشیِ این دو فرایند شناختی شرکت کرده بودند، در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری داشت (01/0p<).
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج، می­ توان بسته آموزشیِ فرایند تعبیریِ شناختیِ منظر و نگاره-زمینه را در شمار الگوهای توسعه دانش ساختاری و توسعه دانش راهبردها جای داد و آن را به عنوان تسهیل­کننده در امر یادگیری و عاملی موثر بر افزایش توانش نگارش توصیفی دانش ­­آموزان دبستان پیشنهاد داد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1400/7/21 | پذیرش: 1401/1/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb