Research code: 7756
Fayyazi M S. Development of an educational package based on the cognitive construal operations of perspective and figure-ground and its effect on the sixth-grade primary school students’ descriptive writing skill. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (2) :57-70
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1343-fa.html
فیاضی مریمسادات. تدوین بسته آموزشی مبتنی بر فرایندهای تعبیری شناختی منظر و نگارهزمینه و تأثیر آن بر مهارت نگارش توصیفی دانشآموزان پایه ششم دبستان. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (2) :57-70
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1343-fa.html
استادیار زبانشناسی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
چکیده: (1059 مشاهده)
مقدمه: نوشتار توصیفی یکی از پیچیدهترین تکالیف کتاب فارسی نگارش پایه ششم دوره دبستان است. هدف اصلی پژوهش، افزون بر طراحی بسته آموزشی فرایندهای تعبیری شناختی منظرگزینی و زمینه-نگاره، بررسی تأثیر آموزش آن بر مهارت نگارش دانشآموزان پایه ششم دبستان بود.
روش کار: پژوهش حاضر شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم دوره ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از میان آنان 40 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در گروههای 20 نفره آزمایش و کنترل جای گرفتند. ابزار پژوهش بسته آموزشی محققساخته شامل محتوای آموزشی بود که اجرای آن با کاربست رویکرد تکلیفمحور روی گروه آزمایش صورت پذیرفت و گروه کنترل با دادههای آموزشی آموزگار آموزش دیدند. 13 جلسه به صورت 60-45 دقیقهای، هفتهای دو بار برگزاری شد. برای ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی، یک آزمون ده پرسشیِ محققساخته در اختیار دانشآموزان قرار گرفت و نتایج با نرمافزار SPSS-26 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بسته آموزشی فرایندهای تعبیریِ منظر و نگاره_زمینه بر نگارش توصیفی دانشآموزان تأثیر دارد. به عبارت دیگر، نگارش دانشآموزانی که در جلسات آموزشیِ این دو فرایند شناختی شرکت کرده بودند، در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری داشت (01/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، میتوان بسته آموزشیِ فرایند تعبیریِ شناختیِ منظر و نگاره_زمینه را در شمار الگوهای توسعه دانش ساختاری و توسعه دانش راهبردها جای داد و آن را به عنوان تسهیلکننده در امر یادگیری و عاملی موثر بر افزایش توانش نگارش توصیفی دانشآموزان دبستان پیشنهاد داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1400/7/21 | پذیرش: 1401/1/24 | انتشار: 1401/5/20