دوره 24، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 70-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 7756


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fayyazi M S. Development of an educational package based on the cognitive construal operations of perspective and figure-ground and its effect on the sixth-grade primary school students’ descriptive writing skill. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (2) :57-70
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1343-fa.html
فیاضی مریم‌سادات. تدوین بسته آموزشی مبتنی بر فرایندهای تعبیری شناختی منظر و نگاره‌زمینه و تأثیر آن بر مهارت نگارش توصیفی دانش‌آموزان پایه ششم دبستان. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (2) :57-70

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1343-fa.html


استادیار زبان‌شناسی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
چکیده:   (1059 مشاهده)
مقدمه: نوشتار توصیفی یکی از پیچیده­‌ترین تکالیف کتاب فارسی نگارش پایه ششم دوره دبستان است. هدف اصلی پژوهش، افزون بر طراحی بسته آموزشی فرایندهای تعبیری شناختی منظرگزینی و زمینه-نگاره، بررسی تأثیر آموزش آن بر مهارت نگارش دانش‌­آموزان پایه­ ششم دبستان بود.
روش کار: پژوهش حاضر شبه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون_پس­‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش­‌آموزان دختر و پسر پایه ششم دوره ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از میان آنان 40 دانش­‌آموز به روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در گروه­‌های 20 نفره آزمایش و کنترل جای گرفتند. ابزار پژوهش بسته آموزشی محقق­‌ساخته شامل محتوای آموزشی بود که اجرای آن با کاربست رویکرد تکلیف­‌محور روی گروه آزمایش صورت پذیرفت و گروه کنترل با داده­‌های آموزشی آموزگار آموزش دیدند. 13 جلسه­ به ­صورت 60-45 دقیقه­‌ای، هفته­‌ای دو بار برگزاری شد. برای ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی، یک آزمون ده پرسشیِ محقق­‌ساخته در اختیار دانش­‌آموزان قرار گرفت و نتایج با نرم­‌افزار SPSS-26 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌­ها: یافته­‌ها نشان داد بسته آموزشی فرایندهای تعبیریِ منظر و نگاره_زمینه بر نگارش توصیفی دانش­‌آموزان تأثیر دارد. به عبارت دیگر، نگارش دانش­‌آموزانی که در جلسات آموزشیِ این دو فرایند شناختی شرکت کرده بودند، در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری داشت (01/0P<).
نتیجه­‌گیری: با توجه به نتایج، می­‌توان بسته آموزشیِ فرایند تعبیریِ شناختیِ منظر و نگاره_زمینه را در شمار الگوهای توسعه دانش ساختاری و توسعه دانش راهبردها جای داد و آن را به عنوان تسهیل­‌کننده در امر یادگیری و عاملی موثر بر افزایش توانش نگارش توصیفی دانش­­‌آموزان دبستان پیشنهاد داد.
متن کامل [PDF 914 kb]   (356 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1400/7/21 | پذیرش: 1401/1/24 | انتشار: 1401/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb