Research code: -
Ethics code: -
Clinical trials code: -

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز- ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب، سراب- ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد- ایران.
4- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز- ایران.
چکیده:   (146 مشاهده)
مقدمه: خودناتوان‌سازی از جمله عوامل دخیل در پیشرفت تحصیلی محسوب می‌شود و نیز از راهبردهای کمتر شناخته شده‌ای است که برای تبیین شکست به کار می‌رود. تحقیق حاضر با هدف پیش‌بینی خود ناتوان‌سازی تحصیلی بر اساس ترس از ارزیابی منفی، باورهای فراشناختی، کمال‌گرایی با توجه به نقش واسطه‌ای جهت‌گیری هدف در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه انجام شد.
روش کار: روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی بود که در قالب الگوی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه تشکیل می‌دادند که از این میان 827 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند (413 نفر برای برازش مدل اصلی و 414 نفر برای مدل اندازه‌گیری). ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها عبارت بودند از: پرسشنامه باورهای فراشناختی و پرسشنامه کمال‌گرایی، مقیاس خودناتوان‌سازی تحصیلی، فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی و مقیاس جهت‌گیری اهداف. جهت بررسی داده‌ها از روش معادلات ساختاری و به طور خاص از روش بوت استرپینگ استفاده شد (001/0 = p و 037/0 = p).
یافته‌ها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری حاکی از آن بود که مدل ساختاری ارائه شده دارای برازش مطلوب می‌باشد و تمام شاخص‌های برازش در حد مطلوب یا قابل قبول بودند و شاخص نیکویی برازش (GFI) 933/0 بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها نتیجه‌گیری می‌شود مدل ترس از ارزیابی منفی، باورهای فراشناختی و کمال‌گرایی پیش‌بینی کننده خود ناتوان‌سازی تحصیلی با نقش واسطه‌ای انواع جهت‌گیری هدف می‌باشد.
واژه‌های کلید: باورهای فراشناختی، کمال‌گرایی، ترس از ارزیابی منفی، خود ناتوان‌سازی تحصیلی، جهت‌گیری هدف.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1400/6/1 | پذیرش: 1401/1/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb