دوره 23، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 118-104 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار علوم اعصاب، گروه روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استاد نورولوژی، گروه نورولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- استادیار روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
چکیده:   (1353 مشاهده)
 مقدمه: مبتلایان به مالتیپل اسکلروزیس عموما در کارکردهای شناختی خود با مشکل مواجه­‌اند. محققان در این پژوهش، به شناسایی مشکلات شناختی بیماران مبتلا بر اساس مدل پردازش اطلاعات پرداخته و پس از آن به طراحی برنامه توان­‌بخشی شناختی مناسب برای این بیماران دست یافته، و اثربخشی آن را بر بهبود توانایی­‌های شناختی بیماران آزموده‌­اند.
روش کار: این پژوهش به روش ترکیبی (کمی و کیفی) پیشرفته  در 3 مرحله اجرا گردید. الف: مرحله مقایسه دو گروه بیمار و سالم با روش علی_مقایسه­‌ای. ب: تدوین پروتکل توان‌­بخشی شناختی با توجه به نتایج مرحله اول، نظر متخصصان روان‌­شناسی و فرمول لاوشه. ج: مرحله مداخله با استفاده از روش نیمه‌­آزمایشی. طی آن 103 نفر از مبتلایان به مالتیپل اسکلروزیس به صورت در دسترس انتخاب و از نظر کارکردهای شناختی با 86 تن از افراد عادی مقایسه شدند. ابزار مورد استفاده برای ارزیابی 5 خرده آزمون مجموعه MACIFIMS بوده است. سپس پروتکل توان­‌بخشی تدوین و نهایتا اثربخشی آن روی 50 تن از بیماران بررسی شد. هر دو گروه در مراحل پس‌­آزمون و پیگیری ارزیابی شدند و داده‌­ها با استفاده از روش  ANCOVAبا نرم­افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند. 
یافته‌­ها: نتایج نشانگر تفاوت معنادار میانگین­ نمرات آزمون­‌های شناختی مبتلایان و افراد عادی بود و روایی محتوایی پروتکل شناختی معادل 75/0 تا 1 به دست آمد. همچنین در پیگیری یک ماهه این معناداری در نمرات همه میانگین­‌ها به جز حافظه بلند مدت کلامی و حافظه بلند مدت دیداری همچنان حفظ شد.
نتیجه­‌گیری: نتایج نشان می­‌دهد که پروتکل طراحی شده موثر می­‌باشد و روشی مفید برای افزایش توانایی‌­های شناختی بیماران مبتلا است.
 
متن کامل [PDF 920 kb]   (586 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1400/2/17 | پذیرش: 1400/4/25 | انتشار: 1400/8/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.