دوره 24، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 172-160 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری اعصاب شناختی، گروه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- استاد علوم اعصاب، آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- دانشیار مهندسی کامپیوتر، هوش مصنوعی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
4- استاد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1731 مشاهده)
مقدمه:  ادراک زمان و خودآگاهی و بررسی سازوکارهای مرتبط با آن، مقوله‌­ها‌ی پیچیده و جذابی هستند که همواره کنجکاوی بشر را بر می­‌انگیخته‌اند. مطالعه­ اخیر برای بررسی اثرات ذهن‌­آگاهی بر ادراک زمان با روش آزمایشی گروهی انجام شد.
روش کار: 31 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی که از نظر سلامت روانی و بیماری­‌های مغزی ارزیابی شده بودند و از نظر اندازه توانمندی ذهن‌­آگاهی در حد متوسط بوده‌­اند به دو گروه آزمایش 16 نفر و کنترل 15 نفر تقسیم شدند. گروه آزمایشی یک جلسه فایل صوتی 13 دقیقه‌­ای ذهن‌­آگاهی را گوش داده و به تمرینات آن عمل کردند. برای گروه کنترل یک جلسه فایل صوتی خنثی ارائه شد. تکلیف دو قسمتی زمانی قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل ارائه و یافته­‌های آن ثبت شد.
یافته­‌ها: یافته‌­ها نشان داد گروه آزمایش به طور معناداری در اندازه نقطه دوقسمتی زمانی  (Bisection point)نسبت به گروه کنترل نمرات پایین‌­تری کسب نموده‌­اند و همچنین تعداد درصد پاسخ­‌های طولانی (Persentage Long response) در این گروه به طور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش داشت که نشانگر بیش تخمینی زمانی به دنبال اثر تمرین ذهن‌­آگاهی می­‌باشد. در این پژوهش اندازه متغیر رفتاری زمان واکنش که شاخص رفتاری از بهبود فرآیند تصمیم­گیری است اندازه­گیری شد اما تفاوت معناداری در دو گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشد.
نتیجه­‌گیری: نتایج بر اساس این فرضیه که ذهن­‌آگاهی با کاهش سطح برانگیختگی و افزایش منابع توجهی به محرک­‌های درونی موجب بیش تخمینی زمان می‌­شود مورد تحلیل قرار گرفت و برای بررسی تأثیر ذهن‌­آگاهی در فرایند تصمیم­‌گیری به نظر می­رسد ارزیابی و تحلیل طیفی تغییرات امواج مغزی هم‌زمان با پاسخ‌­های رفتاری ضروری است.
 
متن کامل [PDF 871 kb]   (430 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1400/10/15 | انتشار: 1401/2/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.