XML English Abstract Print


دانشگاه تبریز دانشکده علوم تربیتی و روانشناختی
چکیده:   (56 مشاهده)
چکیده:
مقدمه:
مطالعه­ ی اخیر برای بررسی اثرات ذهن آگاهی بر ادراک زمان با روش آزمایشی گروهی انجام شد.
روش کار:
31 نفر دانشجوی مقطع لیسانس که از نظر سلامت روانی و بیماری­ های مغزی ارزیابی شده بودند و از نظر اندازه توانمندی ذهن آگاهی در حد متوسط بوده­اند به دو گروه آزمایش 16 نفر و کنترل 15 نفر تقسیم شدند. گروه آزمایشی یک جلسه فایل صوتی 13 دقیقه­ای ذهن آگاهی را گوش داده و به تمرینات آن عمل کردند. برای گروه کنترل یک جلسه فایل صوتی خنثی ارائه شد. تکلیف دو قسمتی زمانی قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل ارائه و یافته­های آن ثبت شد.
یافته ­ها:
یافته ­ها نشان داد گروه آزمایش به طور معناداری در اندازه نقطه دوقسمتی زمانی  (Bisection point)نسبت به گروه کنترل نمرات پایین­تری کسب نموده­اند و همچنین تعداد درصد پاسخ­های طولانی (Persentage Long response) در این گروه به طور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش داشت که نشانگر بیش تخمینی زمانی به دنبال اثر تمرین ذهن آگاهی می­باشد. در این پژوهش اندازه متغیر رفتاری زمان واکنش که شاخص رفتاری از بهبود فرآیند تصمیم گیری است اندازه گیری شد اما تفاوت معناداری در دو گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشد.
نتیجه گیری:
نتایج براساس این فرضیه که ذهن آگاهی با کاهش سطح برانگیختگی و افزایش منابع توجهی به محرک­های درونی موجب بیش تخمینی زمان می­شود مورد تحلیل قرار گرفت و برای بررسی تأثیر ذهن آگاهی در فرایند تصمیم گیری به نظر می­ رسد ارزیابی و تحلیل طیفی تغییرات امواج مغزی همزمان با پاسخ­های رفتاری ضروری است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1400/10/15 | انتشار: 1400/10/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb