دوره 24، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 172-160 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabouri S, Nazari M A, Feizi Derakhshi M R, Hashemi T. The effectiveness of mindfulness meditation on time perception using a temporal bisection task in a healthy female student population in Tehran. Advances in Cognitive Sciences. 2022; 24 (1) :160-172
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1266-fa.html
صبوری شهناز، نظری محمد علی، فیضی درخشی محمدرضا، هاشمی تورج. اثربخشی مراقبه ذهن‌آگاهی بر ادراک زمان با کاربرد تکلیف دوقسمتی زمانی در جمعیت دانشجویی دختر سالم شهر تهران. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (1) :172-160

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1266-fa.html


1- دانشجوی دکتری اعصاب شناختی، گروه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- استاد علوم اعصاب، آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- دانشیار مهندسی کامپیوتر، هوش مصنوعی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
4- استاد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (514 مشاهده)
مقدمه:  ادراک زمان و خودآگاهی و بررسی سازوکارهای مرتبط با آن، مقوله‌­ها‌ی پیچیده و جذابی هستند که همواره کنجکاوی بشر را بر می­‌انگیخته‌اند. مطالعه­ اخیر برای بررسی اثرات ذهن‌­آگاهی بر ادراک زمان با روش آزمایشی گروهی انجام شد.
روش کار: 31 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی که از نظر سلامت روانی و بیماری­‌های مغزی ارزیابی شده بودند و از نظر اندازه توانمندی ذهن‌­آگاهی در حد متوسط بوده‌­اند به دو گروه آزمایش 16 نفر و کنترل 15 نفر تقسیم شدند. گروه آزمایشی یک جلسه فایل صوتی 13 دقیقه‌­ای ذهن‌­آگاهی را گوش داده و به تمرینات آن عمل کردند. برای گروه کنترل یک جلسه فایل صوتی خنثی ارائه شد. تکلیف دو قسمتی زمانی قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل ارائه و یافته­‌های آن ثبت شد.
یافته­‌ها: یافته‌­ها نشان داد گروه آزمایش به طور معناداری در اندازه نقطه دوقسمتی زمانی  (Bisection point)نسبت به گروه کنترل نمرات پایین‌­تری کسب نموده‌­اند و همچنین تعداد درصد پاسخ­‌های طولانی (Persentage Long response) در این گروه به طور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش داشت که نشانگر بیش تخمینی زمانی به دنبال اثر تمرین ذهن‌­آگاهی می­‌باشد. در این پژوهش اندازه متغیر رفتاری زمان واکنش که شاخص رفتاری از بهبود فرآیند تصمیم­گیری است اندازه­گیری شد اما تفاوت معناداری در دو گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشد.
نتیجه­‌گیری: نتایج بر اساس این فرضیه که ذهن­‌آگاهی با کاهش سطح برانگیختگی و افزایش منابع توجهی به محرک­‌های درونی موجب بیش تخمینی زمان می‌­شود مورد تحلیل قرار گرفت و برای بررسی تأثیر ذهن‌­آگاهی در فرایند تصمیم­‌گیری به نظر می­رسد ارزیابی و تحلیل طیفی تغییرات امواج مغزی هم‌زمان با پاسخ‌­های رفتاری ضروری است.
 
متن کامل [PDF 871 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1400/10/15 | انتشار: 1401/2/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb