Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1398.065
Khalili M A S, Emadian S O, Hassanzadeh R. Comparing the effectiveness of attention training methods based on Fletcher’s program and subsidized cognitive rehabilitation method on cognitive avoidance of executive functions of children with special learning disabilities. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (2) :29-42
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1263-fa.html
خلیلی مرضیه السادات، عمادیان سیده علیا، حسن زاده رمضان. مقایسه اثربخشی روشهای آموزش توجه بر اساس برنامه Fletcher و روش بازتوانی شناختی رایانهای بر اجتناب شناختی کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (2) :29-42
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1263-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3- استاد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده: (1986 مشاهده)
مقدمه: یکی از مواردی که روی فرایند یادگیری اثر میگذارد و به تبع آن علایق و آموزشها در فرد تحت تاثیر قرار میگیرد اختلالات یادگیری است. هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی دو روش آموزش توجه بر اساس برنامه Fletcher و بازتوانی شناختی رایانهای بر کارکردهای اجرایی و اجتناب شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش کار: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآمون_پسآزمون سه گروهی با گروه کنترل (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان 7 تا 10 سال دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش واقع در شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که از میان آنان 30 نفر به عنوان نمونه به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اجتناب شناختی Sexton وDugas (2008) و کارکردهای اجرایی (فرم والدین) Gioia و همکاران (2000) استفاده شد. آموزش توجه بر اساس برنامه Fletcher (12 جلسه 45 دقیقهای گروهی )، بازتوانی شناختی رایانهای (10 جلسه 30 دقیقهای به صورت فردی) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیره و یک متغیره و با نرمافزار SPSS-24 انجام گرفت.
یافتهها:. هر دو مداخله آموزش توجه بر اساس برنامه Fletcher، و روش بازتوانی شناختی رایانهای، بر افزایش کارکرد اجرایی و میزان اجتناب شناختی کودکان دارای یادگیری خاص تأثیرگذار بودند. از طرفی تفاوت معناداری میان این دو روش مشاهده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود و نظر به این که به طور تقریبی در تمامی مدارس رایانه وجود دارد میتوان این گونه برنامهها را به عنوان بخشی از برنامه آموزشی دانشآموزانی که با مشکلات یادگیری روبهرو هستند قرار داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1399/12/23 | پذیرش: 1401/1/23 | انتشار: 1401/5/20