Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1398.065

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد
چکیده:   (80 مشاهده)
سابقه و هدف : در گستره حیات فردی و اجتماعی انسان، مطالب بی شماری با طرق مختلف برای یادگیری وجود دارند. یادگیری را به جرات می توان بنیادی ترین فرایندی دانست که در نتیجه ی آن، موجودی ناتوان و درمانده در طی تعامل با رشد جسمی به فرد تحول یافته ای تبدیل می شود که توانایی های شناختی و قدرت اندیشه ی وی حد و مرز نمی شناسد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر و بازتوانی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای اجرایی و اجتناب شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آمون-پس آزمون سه گروهی با گروه کنترل ( دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل ) می‌باشد که آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر و آموزش بازتوانی رایانه‌ای به کودکان بر دو گروه آزمایشی اعمال شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان 7 تا 10 سال دارای اختلال یادگیری مراجعه‌کننده به مراکز اختلال یادگیری واقع در شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 بودند. از این میان تعداد 30 نفر به‌عنوان نمونه آماری به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس این تعداد به‌طور تصادفی در 3 گروه (گروه 10 نفره آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر، گروه 10 نفره بازتوانی شناختی رایانه‌ای برای خود کودک و یک گروه 10 نفره به‌عنوان گروه کنترل) جایگزین شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های اجتناب شناختی سکستو و دوگاس (2008) و کارکردهای اجرایی (فرم والدین) جرارد، جیویا پتر، ایسکوئیس، استیون، گای و کنورسی (2000) و آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر (12 جلسه 45 دقیقه‌ای گروهی ) ، بازتوانی شناختی رایانه‌ای (10 جلسه 30 دقیقه‌ای به‌صورت فردی) استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل کوواریانس یک متغیره و از نرم‌افزار SPSS، نسخه 24 استفاده شد.
یافته ها: بر اساس نتایج آزمون تعقیبی که به مقایسه دو به دو متغیر می پردازد، متغیر کارکرد اجرایی دانش‌آموزان در گروه‌های کنترل وگروه آزمایشی دوبه دو مقایسه شدند. متغیر کارکرد اجرایی دانش‌آموزان در گروه‌های کنترل وگروه آزمایشی دوبه دو مقایسه شدند. با در نظر گرفتن سطح معنی‌داری 05/0 می‌توان عنوان کرد: در متغیر کارکرد اجرایی نمره گروه کنترل با نمرات هر دو گروه آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر، و روش باز توانی شناختی رایانه‌ای تفاوت معناداری را نشان داد (00۱/۰p< ). این امر نشان دهنده آن است که هر دو مداخله آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر، و روش باز توانی شناختی رایانه‌ای، بر افزایش کارکرد اجرایی کودکان دارای یادگیری خاص تأثیرگذار بوده‌اند. (۷۳۸/0=p). این امر نشان دهنده آن است که هر دو مداخله بر افزایش کارکرد اجرایی کودکان دارای یادگیری خاص تأثیرگذار بوده‌اند، اما میان آن‌ها تفاوت معناداری مشاهده نمی‌شود لذا با توجه به کوچک بودن حجم نمونه، برای نشان دادن تفاوت میان مداخله ها باید به میانگین گروه ها توجه شود.
نتایج نشان داد که؛ دو روش آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر و بازتوانی شناختی رایانه‌ای بر کارکردهای اجرایی و اجتناب شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1399/12/23 | پذیرش: 1400/5/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb