XML English Abstract Print


1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- استاد، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (129 مشاهده)
چکیده: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی توان­بخشی­ شناختی ­رایانه­ یار بر نیمرخ عصب­شناختی دانش ­آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوشان شهرستان سنندج بوده است. این پژوهش کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع شبه­آزمایشی بوده است.
مقدمه: جامعه آماری شامل کلیه دانش­ آموزان تیزهوش مدارس پسرانه ویژه تیزهوش شهرستان سنندج در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 112 نفر بودند، که بصورت تصادفی تعداد 18 نفر (9 نفر در گروه آزمایش و 9 نفر در گروه کنترل) به­ عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.
روش کار: ابزار گردآوری داده‌ها شامل نرم­افزار توان­بخشی­ شناختی کاپیتان لاگ (نسخه 2014) و پرسشنامه­ استاندارد نیمرخ عصب روان­شناختی کانزر (2004) بود. روایی  این پرسشنامه­ ها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (81/0 صدم) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از بخش توصیفی (محاسبه میانگین، انحراف استاندارد و نمودارها) و استنباطی (کولموگروف- اسمیرنوف و کواریانس (آنکوا)) با استفاده از نرم‌افزارهایSpss26  استفاده شد.
یافتهها: توان­بخشی ­شناختی ­رایانه ­یار، بر نیمرخ عصب­ شناختی دانش ­آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوش شهرستان سنندج تاثیر دارد. و باعث افزایش حافظه شده است.
نتایج: نتایج نشان داد که توان­بخشی­ شناختی ­رایانه­ یار، بر نیمرخ عصب­ شناختی دانش­ آموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوش شهرستان سنندج تاثیر دارد. هم­چنین نتایج نشان داد که توان­بخشی­ شناختی رایانه­ یار باعث افزایش (حافظه فعال، عملکرد حسی، عملکرد زبانی، کارکرد اجرایی و سرعت پردازش) شده است.
کلمات کلیدی: توانبخشی­ شناختی رایانه­ یار، نیمرخ عصب­ شناختی، کودکان تیزهوش
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/11/21 | پذیرش: 1400/6/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb