Fatehi M, Rezayi S, Sharifidaramadi P. The effectiveness of computer-like cognitive rehabilitation on the neuropsychological profile of gifted students. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (3) :116-130
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1247-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (1650 مشاهده)
مقدمه: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار بر نیمرخ عصبشناختی دانشآموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوشان شهرستان سنندج بود.
روش کار: این پژوهش کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع شبهآزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان بازه سنی 10 تا 12 سال در مدارس پسرانه ویژه تیزهوش شهرستان سنندج در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 112 نفر بودند، که به صورت در دسترس تعداد 18 نفر (9 نفر در گروه آزمایش و 9 نفر در گروه کنترل) به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. نرمافزار توانبخشی شناختی Captain's Log (نسخه 2014) و پرسشنامه استاندارد نیمرخ عصبروانشناختی Kanzer's (2004) بود. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (81/0) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز در بخش توصیفی (محاسبه میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون کولموگروف_اسمیرنوف و کوواریانس تکمتغیری (آنکوا) همراه با مفروضههای کاربس (شیوه رگرسیون و لوین) با استفاده از نرمافزارهایSPSS-26 استفاده شد.
یافتهها: توانبخشی شناختی رایانهیار، بر نیمرخ عصبشناختی دانشآموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوش شهرستان سنندج تاثیر دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهیار، بر نیمرخ عصبشناختی دانشآموزان تیزهوش مدارس ویژه تیزهوش شهرستان سنندج تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهیار باعث افزایش حافظه فعال، عملکرد حسی، عملکرد زبانی، کارکرد اجرایی و سرعت پردازش شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1399/11/21 | پذیرش: 1400/6/4 | انتشار: 1400/8/24